Diseño de estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el Magisterio de Educación Física del sector público en Guatemala.

Thesis Subjects > Psychology
Subjects > Social Sciences
Subjects > Teaching
Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects Cerrado Español La pandemia de Covid-19 ha venido a impactar la vida de la humanidad entera a nivel psicológico, social, ambiental, económico, laboral, familiar y físico, entre otros. El nivel de afectación, sin lugar a dudas, dependerá de diversos factores, entre ellos, los resilientes de cada individuo y de cada sociedad. El magisterio de educación física no es la excepción, sobre todo porque la naturaleza propia de dicha profesión implica el contacto social constante, con gran cantidad de estudiantes en diversidad de espacios geográficos y, sobre todo, con una dinámica de actividades psicomotoras que se hacen imprescindibles en una sociedad que se ha visto, cada vez más, con altos niveles de sedentarismo. Derivado de lo anterior, se planteó el presente estudio denominado “diseño de estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el Magisterio de educación física del sector público en Guatemala”, cuyo objetivo general fue diseñar estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el magisterio de educación física del sector público en Guatemala. Fue una investigación con metodología cuantitativa, con diseño descriptivo, cuasiexperimental de corte transversal, en la cual se abordó a 937 docentes del sector público de Guatemala, tanto del nivel preprimario, primario, básico y diversificado (comprendidos entre 20 a 71 años de edad). Dicha población estuvo constituida por personas de ambos géneros que se encuentran laborando en el área urbana o rural, los cuales son financiados por el Estado en los 22 departamentos de la población de la República de Guatemala. Se utilizó un cuestionario elaborado por el autor de esta investigación, en el cual se pretendió conocer cuál ha sido la experiencia de los y las docentes de educación física en el marco de la pandemia (sentimientos, problemas médicos, preocupaciones, apoyos, estrategias para afrontar la pandemia y lecciones aprendidas). El estudio permitió plantear conclusiones, entre las cuales destacan: Los y las docentes experimentan diversos sentimientos durante la pandemia; sin embargo, sobresalen el miedo, impotencia y ansiedad; sin embargo, también manifiestan sentimientos positivos como esperanza y confianza. Además, se evidenciaron los siguientes problemas médicos: presión arterial alta, problemas gastrointestinales, estrés y un significativo porcentaje de docentes que manifiestan que no han experimentado dichos problemas. Los mayores temores de los docentes se ven reflejados en que su familia o ellos se enfermen, morir (tanto ellos como algún miembro de su familia), falta de dinero y de trabajo. Sin embargo, los y las docentes también refirieron contar con algunos apoyos, siendo los principales, la familia, Dios, los amigos y, en menor escala, los líderes religiosos (sacerdote o pastor). Asimismo, han utilizado diversas estrategias para evitar la afectación de la pandemia; sin embargo, las más significativas son: rogar a Dios, platicar con la familia, hacer ejercicio, procurar estar alegres, hablarse positivamente, practicar deporte y vivir el hoy. Finalmente, los y las docentes manifestaron que durante la pandemia han aprendido varias lecciones, siendo las más significativas, en orden de importancia: reconocer que la vida es valiosa y hay que vivirla a plenitud, amar, cuidar y confiar en la familia y amigos; mantenerse bien consigo mismos y con los demás, mantener la confianza en Dios, ser resilientes y positivos, ser solidarios/empáticos, reconocer que la vida es cambiante y ser más responsables. metadata Carrillo López, José Santiago mail santiagocarrillolopez@gmail.com (2022) Diseño de estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el Magisterio de Educación Física del sector público en Guatemala. Masters thesis, UNSPECIFIED.

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Abstract

La pandemia de Covid-19 ha venido a impactar la vida de la humanidad entera a nivel psicológico, social, ambiental, económico, laboral, familiar y físico, entre otros. El nivel de afectación, sin lugar a dudas, dependerá de diversos factores, entre ellos, los resilientes de cada individuo y de cada sociedad. El magisterio de educación física no es la excepción, sobre todo porque la naturaleza propia de dicha profesión implica el contacto social constante, con gran cantidad de estudiantes en diversidad de espacios geográficos y, sobre todo, con una dinámica de actividades psicomotoras que se hacen imprescindibles en una sociedad que se ha visto, cada vez más, con altos niveles de sedentarismo. Derivado de lo anterior, se planteó el presente estudio denominado “diseño de estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el Magisterio de educación física del sector público en Guatemala”, cuyo objetivo general fue diseñar estrategias para el manejo de la resiliencia en pandemia de Covid-19 en el magisterio de educación física del sector público en Guatemala. Fue una investigación con metodología cuantitativa, con diseño descriptivo, cuasiexperimental de corte transversal, en la cual se abordó a 937 docentes del sector público de Guatemala, tanto del nivel preprimario, primario, básico y diversificado (comprendidos entre 20 a 71 años de edad). Dicha población estuvo constituida por personas de ambos géneros que se encuentran laborando en el área urbana o rural, los cuales son financiados por el Estado en los 22 departamentos de la población de la República de Guatemala. Se utilizó un cuestionario elaborado por el autor de esta investigación, en el cual se pretendió conocer cuál ha sido la experiencia de los y las docentes de educación física en el marco de la pandemia (sentimientos, problemas médicos, preocupaciones, apoyos, estrategias para afrontar la pandemia y lecciones aprendidas). El estudio permitió plantear conclusiones, entre las cuales destacan: Los y las docentes experimentan diversos sentimientos durante la pandemia; sin embargo, sobresalen el miedo, impotencia y ansiedad; sin embargo, también manifiestan sentimientos positivos como esperanza y confianza. Además, se evidenciaron los siguientes problemas médicos: presión arterial alta, problemas gastrointestinales, estrés y un significativo porcentaje de docentes que manifiestan que no han experimentado dichos problemas. Los mayores temores de los docentes se ven reflejados en que su familia o ellos se enfermen, morir (tanto ellos como algún miembro de su familia), falta de dinero y de trabajo. Sin embargo, los y las docentes también refirieron contar con algunos apoyos, siendo los principales, la familia, Dios, los amigos y, en menor escala, los líderes religiosos (sacerdote o pastor). Asimismo, han utilizado diversas estrategias para evitar la afectación de la pandemia; sin embargo, las más significativas son: rogar a Dios, platicar con la familia, hacer ejercicio, procurar estar alegres, hablarse positivamente, practicar deporte y vivir el hoy. Finalmente, los y las docentes manifestaron que durante la pandemia han aprendido varias lecciones, siendo las más significativas, en orden de importancia: reconocer que la vida es valiosa y hay que vivirla a plenitud, amar, cuidar y confiar en la familia y amigos; mantenerse bien consigo mismos y con los demás, mantener la confianza en Dios, ser resilientes y positivos, ser solidarios/empáticos, reconocer que la vida es cambiante y ser más responsables.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Estrategias, Resiliencia, Pandemia de Covid-19, Magisterio de educación física, Sector público
Subjects: Subjects > Psychology
Subjects > Social Sciences
Subjects > Teaching
Divisions: Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects
Date Deposited: 30 Nov 2023 23:30
Last Modified: 30 Nov 2023 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2247

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Influence of E-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria

The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.

Artículos y libros

Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,

Alemany Iturriaga

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Do ICT firms manage R&D differently? Firm-level and macroeconomic effects on corporate R&D investment: Empirical evidence from a multi-countries context

Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.

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Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,

Alexeeva-Alexeev

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Assessment Of Lower Limb Asymmetries In Soccer Players According To The Stage Of The Season

PURPOSE: Muscle asymmetries can be associated with increased risk of injury. Using countermovement jump (CMJ) to analyze muscular asymmetries in the lower limbs of soccer players, according to the stage of the season.

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Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Jeffrey Mjaanes mail , Angel Olider Rojas Vistorte mail , Julio Calleja-González mail ,

Velarde-Sotres

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Performance of the 4C and SEIMC scoring systems in predicting mortality from onset to current COVID-19 pandemic in emergency departments

The evolution of the COVID-19 pandemic has been associated with variations in clinical presentation and severity. Similarly, prediction scores may suffer changes in their diagnostic accuracy. The aim of this study was to test the 30-day mortality predictive validity of the 4C and SEIMC scores during the sixth wave of the pandemic and to compare them with those of validation studies. This was a longitudinal retrospective observational study. COVID-19 patients who were admitted to the Emergency Department of a Spanish hospital from December 15, 2021, to January 31, 2022, were selected. A side-by-side comparison with the pivotal validation studies was subsequently performed. The main measures were 30-day mortality and the 4C and SEIMC scores. A total of 27,614 patients were considered in the study, including 22,361 from the 4C, 4,627 from the SEIMC and 626 from our hospital. The 30-day mortality rate was significantly lower than that reported in the validation studies. The AUCs were 0.931 (95% CI: 0.90–0.95) for 4C and 0.903 (95% CI: 086–0.93) for SEIMC, which were significantly greater than those obtained in the first wave. Despite the changes that have occurred during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, with a reduction in lethality, scorecard systems are currently still useful tools for detecting patients with poor disease risk, with better prognostic capacity.

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Pedro Ángel de Santos Castro mail , Carlos del Pozo Vegas mail , Leyre Teresa Pinilla Arribas mail , Daniel Zalama Sánchez mail , Ancor Sanz-García mail , Tony Giancarlo Vásquez del Águila mail , Pablo González Izquierdo mail , Sara de Santos Sánchez mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es, Irma Dominguez Azpíroz mail irma.dominguez@unini.edu.mx, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es, Francisco Martín-Rodríguez mail ,

de Santos Castro

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Exploring body composition and somatotype profiles among youth professional soccer players

OBJECTIVE: This study aimed to analyze the body composition and somatotype of professional soccer players, investigating variations across categories and playing positions. METHODS: An observational, cross-sectional, and analytical study was conducted with 51 male professional soccer players in the U-19 and U-20 categories. Data about sex, age, height, and weight were collected between March and May 2023. Body composition analysis utilized the ISAK protocol for the restricted profile, while somatotype categorization employed the Heath and Carter formula. Statistical analysis was performed using IBM SPSS Statistics V.26, which involved the application of Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests to discern differences in body composition variables and proportionality based on categories and playing positions. The Dunn test further identified specific positions exhibiting significant differences. RESULTS: The study encompassed 51 players, highlighting meaningful differences in body composition. The average body mass in kg was 75.8 (±6.9) for U-20 players and 70.5 (±6.1) for U-19 players. The somatotype values were 2.6-4.6-2.3 for U-20 players and 2.5-4.3-2.8 for U-19 players, with a predominance of muscle mass in all categories, characterizing them as balanced mesomorphs. CONCLUSIONS: Body composition and somatotype findings underscore distinctions in body mass across categories and playing positions, with notably higher body mass and muscle mass predominance in elevated categories. However, the prevailing skeletal muscle development establishes a significant semblance with the recognized somatotype standard for soccer.

Artículos y libros

Raynier Zambrano-Villacres mail , Evelyn Frias-Toral mail , Emily Maldonado-Ponce mail , Carlos Poveda-Loor mail , Paola Leal mail , Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Alice Leonardi mail , Bruno Trovato mail , Federico Roggio mail , Alessandro Castorina mail , Xu Wenxin mail , Giuseppe Musumeci mail ,

Zambrano-Villacres