Influencia de la relación existente entre la inteligencia emocional y la comunicación asertiva dentro de las competencias gerenciales para el abordaje de conflictos internos y externos dentro de una organización

Thesis Subjects > Comunication
Subjects > Engineering
Subjects > Psychology
Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects
Ibero-american International University > Teaching > Final Master Projects
Cerrado Español El siguiente trabajo fue una investigación de tipo exploratoria que permitió conocer el clima organizacional desde la perspectiva de los empleados. A su vez permitió desarrollar herramientas útiles para alcanzar el objetivo principal de la investigación de demostrar la influencia de la relación existente entre la inteligencia emocional y la comunicación asertiva dentro de las competencias gerenciales para el abordaje de conflictos internos y externos dentro de una organización con el propósito de evidenciar que tan importante es el desarrollo tanto de las habilidades técnicas (duras) como de las habilidades blandas en los niveles gerenciales, con el fin de que se permita liderar y ejercer una gestión efectiva dentro de las organizaciones y comunicarse de una mejor manera tanto con los miembros de su equipo de trabajo como los otros stakeholders.Esta investigación se realizó tomando una muestra de 10 personas; distribuidos equitativamente entre masculinos y femeninos, edades comprendidas entre 30 y 50 años, que se desempeñan en cargos gerenciales (supervisores, gerentes de proyectos, entre otros), en la rama de administración, gestión de proyectos y consultoría. Para obtener los resultados de la investigación y llegar a las conclusiones del estudio, en la metodología se utilizaron instrumentos de medición como referencia el test del enlace: https://www.psicoactiva.com/test/test-de-inteligencia-emocional.htm, que contenía un total de 44 preguntas para evaluar la inteligencia emocional basado en cinco categorías como: autoconocimiento emocional, autocontrol emocional, automotivación, reconocimiento de emociones ajenas y relaciones interpersonales. Adicionalmente se realizó el uso de un segundo instrumento de medición; un cuestionario de elaboración propia, con 10 preguntas o situaciones que permitieran identificar el tipo de comunicación predominante de cada uno de las personas seleccionadas para la muestra.Se realizaron entrevistas abiertas, para conocer el clima organizacional percibido actualmente por los empleados y exponer algunos casos que permitieran conocer la forma de enfrentar algunos casos de conflictos tantos internos como externos. Estas entrevistas ayudaron a complementar la información para el cumplimiento de los objetivos específicos planteados.Ya con los resultados obtenidos, se identificaron las competencias gerenciales que predominaban en cada una de las personas participantes en la investigación, se validaron los objetivos planteados y se demostró que aquellas personas con un alto porcentaje de inteligencia emocional, capaces de mostrar asertividad en las comunicaciones dentro y fuera de la organización, ante escenarios de conflictos pueden manejar la situación sin perder la objetividad.Se plantearon algunas recomendaciones con el fin de desarrollar y cultivar una mejor comunicación y las habilidades blandas que permitan gestionar las emociones, sumado al conocimiento técnico necesario de cada perfil gerencial para cumplir con los objetivos y manejar un mejor clima organizacional. metadata Gragel Vegas, Rigleth Scarlet mail scarletgragel@gmail.com (2022) Influencia de la relación existente entre la inteligencia emocional y la comunicación asertiva dentro de las competencias gerenciales para el abordaje de conflictos internos y externos dentro de una organización. Masters thesis, UNSPECIFIED.

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Abstract

El siguiente trabajo fue una investigación de tipo exploratoria que permitió conocer el clima organizacional desde la perspectiva de los empleados. A su vez permitió desarrollar herramientas útiles para alcanzar el objetivo principal de la investigación de demostrar la influencia de la relación existente entre la inteligencia emocional y la comunicación asertiva dentro de las competencias gerenciales para el abordaje de conflictos internos y externos dentro de una organización con el propósito de evidenciar que tan importante es el desarrollo tanto de las habilidades técnicas (duras) como de las habilidades blandas en los niveles gerenciales, con el fin de que se permita liderar y ejercer una gestión efectiva dentro de las organizaciones y comunicarse de una mejor manera tanto con los miembros de su equipo de trabajo como los otros stakeholders.Esta investigación se realizó tomando una muestra de 10 personas; distribuidos equitativamente entre masculinos y femeninos, edades comprendidas entre 30 y 50 años, que se desempeñan en cargos gerenciales (supervisores, gerentes de proyectos, entre otros), en la rama de administración, gestión de proyectos y consultoría. Para obtener los resultados de la investigación y llegar a las conclusiones del estudio, en la metodología se utilizaron instrumentos de medición como referencia el test del enlace: https://www.psicoactiva.com/test/test-de-inteligencia-emocional.htm, que contenía un total de 44 preguntas para evaluar la inteligencia emocional basado en cinco categorías como: autoconocimiento emocional, autocontrol emocional, automotivación, reconocimiento de emociones ajenas y relaciones interpersonales. Adicionalmente se realizó el uso de un segundo instrumento de medición; un cuestionario de elaboración propia, con 10 preguntas o situaciones que permitieran identificar el tipo de comunicación predominante de cada uno de las personas seleccionadas para la muestra.Se realizaron entrevistas abiertas, para conocer el clima organizacional percibido actualmente por los empleados y exponer algunos casos que permitieran conocer la forma de enfrentar algunos casos de conflictos tantos internos como externos. Estas entrevistas ayudaron a complementar la información para el cumplimiento de los objetivos específicos planteados.Ya con los resultados obtenidos, se identificaron las competencias gerenciales que predominaban en cada una de las personas participantes en la investigación, se validaron los objetivos planteados y se demostró que aquellas personas con un alto porcentaje de inteligencia emocional, capaces de mostrar asertividad en las comunicaciones dentro y fuera de la organización, ante escenarios de conflictos pueden manejar la situación sin perder la objetividad.Se plantearon algunas recomendaciones con el fin de desarrollar y cultivar una mejor comunicación y las habilidades blandas que permitan gestionar las emociones, sumado al conocimiento técnico necesario de cada perfil gerencial para cumplir con los objetivos y manejar un mejor clima organizacional.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Inteligencia Emocional, habilidades cognitivas, resolución de conflictos, competencias gerenciales, comunicación asertiva.
Subjects: Subjects > Comunication
Subjects > Engineering
Subjects > Psychology
Divisions: Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects
Ibero-american International University > Teaching > Final Master Projects
Date Deposited: 17 Nov 2023 23:30
Last Modified: 17 Nov 2023 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2165

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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice

The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.

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Novel Transfer Learning Approach for Detecting Infected and Healthy Maize Crop Using Leaf Images

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A novel and efficient digital image steganography technique using least significant bit substitution

Steganography is used to hide sensitive types of data including images, audio, text, and videos in an invisible way so that no one can detect it. Image-based steganography is a technique that uses images as a cover media for hiding and transmitting sensitive information over the internet. However, image-based steganography is a challenging task due to transparency, security, computational efficiency, tamper protection, payload, etc. Recently, different image steganography methods have been proposed but most of them have reliability issues. Therefore, to solve this issue, we propose an efficient technique based on the Least Significant Bit (LSB). The LSB substitution method minimizes the error rate in the embedding process and is used to achieve greater reliability. Our proposed image-based steganography algorithm incorporates LSB substitution with Magic Matrix, Multi-Level Encryption Algorithm (MLEA), Secret Key (SK), and transposition, flipping. We performed several experiments and the results show that our proposed technique is efficient and achieves efficient results. We tested a total of 165 different RGB images of various dimensions and sizes of hidden information, using various Quality Assessment Metrics (QAMs); A name of few are; Normalized Cross Correlation (NCC), Image Fidelity (IF), Peak Signal Noise Ratio (PSNR), Root Mean Square Error (RMSE), Quality Index (QI), Correlation Coefficient (CC), Structural Similarity Index (SSIM), Mean Square Error (MSE), Entropy, Contrast, and Homogeneity, Image Histogram (IH). We also conducted a comparative analysis with some existing methods as well as security analysis which showed better results. The achieved result demonstrates significant improvements over the current state-of-the-art methods.

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Shahid Rahman mail , Jamal uddin mail , Hameed Hussain mail , Sabir Shah mail , Abdu Salam mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre Díez mail , Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx, Julio César Martínez Espinosa mail ulio.martinez@unini.edu.mx,

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External Load Variability in Elite Futsal: Positional Demands and Microcycle Structuring for Player Well-Being and Performance

The aim of this study was to compare the external load of each session along competitive microcycles on an elite futsal team, considering the positions and relationships of the players. The external load of 10 elite players from a First Division team in the Spanish Futsal League (age 27.5 ± 7 years, height 1.73 ± 0.05 m, weight 70.1 ± 3.8 kg) were recorded across 30 microcycles. The players’ external loads were monitored using OLIVER devices. To analyse the external load, Levene’s test was conducted to assess the homogeneity of variances, followed by one-way analysis of variance (ANOVA) to identify differences in dependent variables across the different microcycle days and player positions. Regarding external load during the microcycle, the day with the lowest external load was MD-1, and the days with the highest external load were MD-3 and MD-4. In addition, considering playing positions, pivots exhibited the lowest loads throughout the microcycle, whereas wingers and defenders exhibited the highest loads, depending on the variables analysed. By providing reference values from elite contexts, this study offers practical insights for S&C coaches to optimize microcycles. Furthermore, it contributes to workload management strategies within sport science and public health frameworks, promoting sustainable performance and athlete wellness in futsal.

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Héctor Gadea-Uribarri mail , Elena Mainer-Pardos mail , Ainhoa Bores Arce mail ainhoa.bores@uneatlantico.es, Rafael Albalad-Aiguabella mail , Sergio López-García mail , Carlos Lago-Fuentes mail carlos.lago@uneatlantico.es,

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Influence of E-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria

The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.

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Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,

Alemany Iturriaga