Diseño de un taller de Mindfulness para reducir los conflictos en un aula de tercero de primaria, en el CEIP Arias Montano de Sevilla
Tesis
Materias > Psicología
Materias > Ciencias Sociales
Materias > Educación
Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado
Español
El aumento de conflictos interrelaciónales entre el alumnado es una realidad en el día a día de los centros educativos. Por ello mismo, cada vez son más los planes y proyectos que se llevan a cabo para intentan paliar la situación. Esta realidad, dado su carácter social, hace que no solo se de en el ámbito educativo, sino en todo el ámbito social, como el doméstico. Las causas que dan lugar a estos conflictos son numerosas, y la escuela debe ser consciente que debe ser partícipe de educar positivamente en este aspecto, otorgando así a los alumnos herramientas y estrategias que puedan aplicar no solo en la escuela, si no en su vida diaria. Tras la revisión exhausta de la bibliografía que se ha realizado, se sigue observando que este problema sigue persistiendo en las aulas, y que tras numerosos proyectos implantados, sigue haciendo falta alguno que pueda conseguir resultados efectivos y pueda bajar de forma inmediata los altos números que a día de hoy sigue existiendo de conflictividad en las aulas. Con este Trabajo Fin de Máster se pretende elaborar una propuesta de intervención, a través del Mindfulness con el objetivo de intentar mejorar el comportamiento y frenar las conductas disruptivas en un centro educativo de Sevilla. Se han observado numerosos beneficios que otorga el Mindfulness no solo a adultos si no a niños, y todo lo que esta técnica puede aportar no sólo al ámbito emocional si no al educativo en general. Con todo ello, se plantea un programa de talleres de Mindfulness de tres meses de duración, con la implantación de un taller por semana, donde a través de las diferentes técnicas del Mindfulness se pretende modificar o reducir el número de conflictos entre el alumnado. Tras el planteamiento del proyecto, se espera que se alcancen los objetivos propuestos y que, por lo tanto, se produzca una reducción del número de conflictos en el aula o que su resolución sea más pacífica que antes. Con ello conseguiríamos una mejor convivencia en el ámbito educativo, y, por lo tanto, una educación de calidad y éxito. A modo de conclusión, se espera que a través de diferentes técnicas del Mindfulness el alumnado consiga un estado de relajación y paz interior con los que poder afrontar su día a día, los conflictos y poder solucionarlos de manera calmada y pacífica.
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Fernández López, María
mail
maria.fernandez.fbs@gmail.com
(2022)
Diseño de un taller de Mindfulness para reducir los conflictos en un aula de tercero de primaria, en el CEIP Arias Montano de Sevilla.
Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Resumen
El aumento de conflictos interrelaciónales entre el alumnado es una realidad en el día a día de los centros educativos. Por ello mismo, cada vez son más los planes y proyectos que se llevan a cabo para intentan paliar la situación. Esta realidad, dado su carácter social, hace que no solo se de en el ámbito educativo, sino en todo el ámbito social, como el doméstico. Las causas que dan lugar a estos conflictos son numerosas, y la escuela debe ser consciente que debe ser partícipe de educar positivamente en este aspecto, otorgando así a los alumnos herramientas y estrategias que puedan aplicar no solo en la escuela, si no en su vida diaria. Tras la revisión exhausta de la bibliografía que se ha realizado, se sigue observando que este problema sigue persistiendo en las aulas, y que tras numerosos proyectos implantados, sigue haciendo falta alguno que pueda conseguir resultados efectivos y pueda bajar de forma inmediata los altos números que a día de hoy sigue existiendo de conflictividad en las aulas. Con este Trabajo Fin de Máster se pretende elaborar una propuesta de intervención, a través del Mindfulness con el objetivo de intentar mejorar el comportamiento y frenar las conductas disruptivas en un centro educativo de Sevilla. Se han observado numerosos beneficios que otorga el Mindfulness no solo a adultos si no a niños, y todo lo que esta técnica puede aportar no sólo al ámbito emocional si no al educativo en general. Con todo ello, se plantea un programa de talleres de Mindfulness de tres meses de duración, con la implantación de un taller por semana, donde a través de las diferentes técnicas del Mindfulness se pretende modificar o reducir el número de conflictos entre el alumnado. Tras el planteamiento del proyecto, se espera que se alcancen los objetivos propuestos y que, por lo tanto, se produzca una reducción del número de conflictos en el aula o que su resolución sea más pacífica que antes. Con ello conseguiríamos una mejor convivencia en el ámbito educativo, y, por lo tanto, una educación de calidad y éxito. A modo de conclusión, se espera que a través de diferentes técnicas del Mindfulness el alumnado consiga un estado de relajación y paz interior con los que poder afrontar su día a día, los conflictos y poder solucionarlos de manera calmada y pacífica.
| Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
|---|---|
| Palabras Clave: | Mindfulness, conflictos, resolución de conflictos |
| Clasificación temática: | Materias > Psicología Materias > Ciencias Sociales Materias > Educación |
| Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster |
| Depositado: | 20 Oct 2023 23:30 |
| Ultima Modificación: | 20 Oct 2023 23:30 |
| URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/893 |
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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice
The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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What works in financial education? Experimental evidence on program impact
Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.
Gonzalo Llamosas García mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
García
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Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.
Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,
Zhao
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Single-cell omics for nutrition research: an emerging opportunity for human-centric investigations
Understanding how dietary compounds affect human health is challenged by their molecular complexity and cell-type–specific effects. Conventional multi-cell type (bulk) analyses obscure cellular heterogeneity, while animal and standard in vitro models often fail to replicate human physiology. Single-cell omics technologies—such as single-cell RNA sequencing, as well as single-cell–resolved proteomic and metabolomic approaches—enable high-resolution investigation of nutrient–cell interactions and reveal mechanisms at a single-cell resolution. When combined with advanced human-derived in vitro systems like organoids and organ-on-chip platforms, they support mechanistic studies in physiologically relevant contexts. This review outlines emerging applications of single-cell omics in nutrition research, emphasizing their potential to uncover cell-specific dietary responses, identify nutrient-sensitive pathways, and capture interindividual variability. It also discusses key challenges—including technical limitations, model selection, and institutional biases—and identifies strategic directions to facilitate broader adoption in the field. Collectively, single-cell omics offer a transformative framework to advance human-centric nutrition research.
Manuela Cassotta mail manucassotta@gmail.com, Yasmany Armas Diaz mail , Danila Cianciosi mail , Bei Yang mail , Zexiu Qi mail , Ge Chen mail , Santos Gracia Villar mail santos.gracia@uneatlantico.es, Luis Alonso Dzul López mail luis.dzul@uneatlantico.es, Giuseppe Grosso mail , José L. Quiles mail , Jianbo Xiao mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es,
Cassotta
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Detection and classification of brain tumor using a hybrid learning model in CT scan images
Accurate diagnosis of brain tumors is critical in understanding the prognosis in terms of the type, growth rate, location, removal strategy, and overall well-being of the patients. Among different modalities used for the detection and classification of brain tumors, a computed tomography (CT) scan is often performed as an early-stage procedure for minor symptoms like headaches. Automated procedures based on artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) methods are used to detect and classify brain tumors in Computed Tomography (CT) scan images. However, the key challenges in achieving the desired outcome are associated with the model’s complexity and generalization. To address these issues, we propose a hybrid model that extracts features from CT images using classical machine learning. Additionally, although MRI is a common modality for brain tumor diagnosis, its high cost and longer acquisition time make CT scans a more practical choice for early-stage screening and widespread clinical use. The proposed framework has different stages, including image acquisition, pre-processing, feature extraction, feature selection, and classification. The hybrid architecture combines features from ResNet50, AlexNet, LBP, HOG, and median intensity, classified using a multilayer perceptron. The selection of the relevant features in our proposed hybrid model was extracted using the SelectKBest algorithm. Thus, it optimizes the proposed model performance. In addition, the proposed model incorporates data augmentation to handle the imbalanced datasets. We employed a scoring function to extract the features. The Classification is ensured using a multilayer perceptron neural network (MLP). Unlike most existing hybrid approaches, which primarily target MRI-based brain tumor classification, our method is specifically designed for CT scan images, addressing their unique noise patterns and lower soft-tissue contrast. To the best of our knowledge, this is the first work to integrate LBP, HOG, median intensity, and deep features from both ResNet50 and AlexNet in a structured fusion pipeline for CT brain tumor classification. The proposed hybrid model is tested on data from numerous sources and achieved an accuracy of 94.82%, precision of 94.52%, specificity of 98.35%, and sensitivity of 94.76% compared to state-of-the-art models. While MRI-based models often report higher accuracies, the proposed model achieves 94.82% on CT scans, within 3–4% of leading MRI-based approaches, demonstrating strong generalization despite the modality difference. The proposed hybrid model, combining hand-crafted and deep learning features, effectively improves brain tumor detection and classification accuracy in CT scans. It has the potential for clinical application, aiding in early and accurate diagnosis. Unlike MRI, which is often time-intensive and costly, CT scans are more accessible and faster to acquire, making them suitable for early-stage screening and emergency diagnostics. This reinforces the practical and clinical value of the proposed model in real-world healthcare settings.
Roja Ghasemi mail , Naveed Islam mail , Samin Bayat mail , Muhammad Shabir mail , Shahid Rahman mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre mail , Ángel Gabriel Kuc Castilla mail angel.kuc@uneatlantico.es, Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx,
Ghasemi
