Propuesta de actualización sobre comunicación interna y la gestión del conflicto organizacional para personal directivo y administrativo de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica.

Tesis Materias > Comunicación
Materias > Psicología
Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado Español El proyecto propone el diseño de una propuesta de actualización interna basada en comunicación y resolución de conflicto organizacional para miembros de dirección, Consejo de Sede, coordinaciones generales y administrativos de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica. Esta propuesta se realiza en un contexto de cambio en la dirección y en la figura organizativa de recinto a sede universitaria, por lo que por medio de diferentes espacios de capacitación se busca favorecer ese proceso de cambio, la comunicación interna, fortalecer los liderazgos y brindar herramientas para la resolución de conflictos organizacionales en este centro de estudios. Como primera parte, en el proyecto se identifican las deficiencias y necesidades de esta población en los temas relacionados con los ejes de comunicación interna y gestión del conflicto en el ámbito laboral a través de técnicas cualitativas como entrevistas focalizadas a profundidad, cuestionario en línea, un grupo de discusión, observación estructurada y revisión documental, y a partir de estos insumos, se definen los ejes de trabajo a atender y se plantea el diseño de una propuesta de actualización que consta de tres bloques temáticos con insumos que enriquecen a esta población con elementos sobre comunicación organizacional y asertiva, liderazgo, resolución de conflictos y estrategias aplicables en su campo laboral. La propuesta considera contenidos, actividades, duración, cronograma recomendado, recursos y necesidades, además de un plan de seguimiento para el cumplimiento de los objetivos. Cada una de las actividades está pensada de manera que puedan integrarse los temas y abarcar los contenidos que resultan de lo identificado en la primera parte. Un elemento de importancia es que en este periodo se logró validar el 50% de la propuesta con los públicos, de manera que se incorporan también elementos de mejora producto de esta validación para que las actividades y materiales puedan ser aplicables en la sede y mejorar los procesos internos y la convivencia de las personas trabajadoras. El interés de trabajar con esta población surge por contactos previos con las personas en dirección y por la anuencia que ofrecen para la consecución de los objetivos. Es importante señalar que según se mencionó, no se suelen realizar procesos de este tipo con la población de personas funcionarias, por lo que ofrecer este espacio y tomar en cuenta sus necesidades, resultó de mucho interés para la participación e integración del personal tanto en el proceso de recolección de datos como de validación de la propuesta. Finalmente, este proceso le brinda a las personas tomadoras de decisión una serie de insumos de relevancia para considerar en esta nueva gestión, tanto en los temas específicos de la propuesta, como otros espacios de actualización y capacitación que las personas funcionarias quisieran tener para enriquecer su trabajo y mejorar el ambiente, la cultura y el clima organizacional. metadata Oviedo Rodriguez, Cinthia Maria mail cinthia.oviedo.rodriguez@gmail.com (2022) Propuesta de actualización sobre comunicación interna y la gestión del conflicto organizacional para personal directivo y administrativo de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.

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Resumen

El proyecto propone el diseño de una propuesta de actualización interna basada en comunicación y resolución de conflicto organizacional para miembros de dirección, Consejo de Sede, coordinaciones generales y administrativos de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica. Esta propuesta se realiza en un contexto de cambio en la dirección y en la figura organizativa de recinto a sede universitaria, por lo que por medio de diferentes espacios de capacitación se busca favorecer ese proceso de cambio, la comunicación interna, fortalecer los liderazgos y brindar herramientas para la resolución de conflictos organizacionales en este centro de estudios. Como primera parte, en el proyecto se identifican las deficiencias y necesidades de esta población en los temas relacionados con los ejes de comunicación interna y gestión del conflicto en el ámbito laboral a través de técnicas cualitativas como entrevistas focalizadas a profundidad, cuestionario en línea, un grupo de discusión, observación estructurada y revisión documental, y a partir de estos insumos, se definen los ejes de trabajo a atender y se plantea el diseño de una propuesta de actualización que consta de tres bloques temáticos con insumos que enriquecen a esta población con elementos sobre comunicación organizacional y asertiva, liderazgo, resolución de conflictos y estrategias aplicables en su campo laboral. La propuesta considera contenidos, actividades, duración, cronograma recomendado, recursos y necesidades, además de un plan de seguimiento para el cumplimiento de los objetivos. Cada una de las actividades está pensada de manera que puedan integrarse los temas y abarcar los contenidos que resultan de lo identificado en la primera parte. Un elemento de importancia es que en este periodo se logró validar el 50% de la propuesta con los públicos, de manera que se incorporan también elementos de mejora producto de esta validación para que las actividades y materiales puedan ser aplicables en la sede y mejorar los procesos internos y la convivencia de las personas trabajadoras. El interés de trabajar con esta población surge por contactos previos con las personas en dirección y por la anuencia que ofrecen para la consecución de los objetivos. Es importante señalar que según se mencionó, no se suelen realizar procesos de este tipo con la población de personas funcionarias, por lo que ofrecer este espacio y tomar en cuenta sus necesidades, resultó de mucho interés para la participación e integración del personal tanto en el proceso de recolección de datos como de validación de la propuesta. Finalmente, este proceso le brinda a las personas tomadoras de decisión una serie de insumos de relevancia para considerar en esta nueva gestión, tanto en los temas específicos de la propuesta, como otros espacios de actualización y capacitación que las personas funcionarias quisieran tener para enriquecer su trabajo y mejorar el ambiente, la cultura y el clima organizacional.

Tipo de Documento: Tesis (Masters)
Palabras Clave: Mediación y resolución de conflictos; Comunicación organizacional; Cambio organizacional; Herramientas de comunicación, Gestión de conflictos en sedes regionales.
Clasificación temática: Materias > Comunicación
Materias > Psicología
Divisiones: Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Depositado: 10 May 2024 23:30
Ultima Modificación: 10 May 2024 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/3204

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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice

The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.

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What works in financial education? Experimental evidence on program impact

Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.

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García

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LC-MS and GC–MS analyses reveal that amino acid-induced ammoniation of EGCG in different tea types enhances its structural stability

Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.

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Single-cell omics for nutrition research: an emerging opportunity for human-centric investigations

Understanding how dietary compounds affect human health is challenged by their molecular complexity and cell-type–specific effects. Conventional multi-cell type (bulk) analyses obscure cellular heterogeneity, while animal and standard in vitro models often fail to replicate human physiology. Single-cell omics technologies—such as single-cell RNA sequencing, as well as single-cell–resolved proteomic and metabolomic approaches—enable high-resolution investigation of nutrient–cell interactions and reveal mechanisms at a single-cell resolution. When combined with advanced human-derived in vitro systems like organoids and organ-on-chip platforms, they support mechanistic studies in physiologically relevant contexts. This review outlines emerging applications of single-cell omics in nutrition research, emphasizing their potential to uncover cell-specific dietary responses, identify nutrient-sensitive pathways, and capture interindividual variability. It also discusses key challenges—including technical limitations, model selection, and institutional biases—and identifies strategic directions to facilitate broader adoption in the field. Collectively, single-cell omics offer a transformative framework to advance human-centric nutrition research.

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Manuela Cassotta mail manucassotta@gmail.com, Yasmany Armas Diaz mail , Danila Cianciosi mail , Bei Yang mail , Zexiu Qi mail , Ge Chen mail , Santos Gracia Villar mail santos.gracia@uneatlantico.es, Luis Alonso Dzul López mail luis.dzul@uneatlantico.es, Giuseppe Grosso mail , José L. Quiles mail , Jianbo Xiao mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es,

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Detection and classification of brain tumor using a hybrid learning model in CT scan images

Accurate diagnosis of brain tumors is critical in understanding the prognosis in terms of the type, growth rate, location, removal strategy, and overall well-being of the patients. Among different modalities used for the detection and classification of brain tumors, a computed tomography (CT) scan is often performed as an early-stage procedure for minor symptoms like headaches. Automated procedures based on artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) methods are used to detect and classify brain tumors in Computed Tomography (CT) scan images. However, the key challenges in achieving the desired outcome are associated with the model’s complexity and generalization. To address these issues, we propose a hybrid model that extracts features from CT images using classical machine learning. Additionally, although MRI is a common modality for brain tumor diagnosis, its high cost and longer acquisition time make CT scans a more practical choice for early-stage screening and widespread clinical use. The proposed framework has different stages, including image acquisition, pre-processing, feature extraction, feature selection, and classification. The hybrid architecture combines features from ResNet50, AlexNet, LBP, HOG, and median intensity, classified using a multilayer perceptron. The selection of the relevant features in our proposed hybrid model was extracted using the SelectKBest algorithm. Thus, it optimizes the proposed model performance. In addition, the proposed model incorporates data augmentation to handle the imbalanced datasets. We employed a scoring function to extract the features. The Classification is ensured using a multilayer perceptron neural network (MLP). Unlike most existing hybrid approaches, which primarily target MRI-based brain tumor classification, our method is specifically designed for CT scan images, addressing their unique noise patterns and lower soft-tissue contrast. To the best of our knowledge, this is the first work to integrate LBP, HOG, median intensity, and deep features from both ResNet50 and AlexNet in a structured fusion pipeline for CT brain tumor classification. The proposed hybrid model is tested on data from numerous sources and achieved an accuracy of 94.82%, precision of 94.52%, specificity of 98.35%, and sensitivity of 94.76% compared to state-of-the-art models. While MRI-based models often report higher accuracies, the proposed model achieves 94.82% on CT scans, within 3–4% of leading MRI-based approaches, demonstrating strong generalization despite the modality difference. The proposed hybrid model, combining hand-crafted and deep learning features, effectively improves brain tumor detection and classification accuracy in CT scans. It has the potential for clinical application, aiding in early and accurate diagnosis. Unlike MRI, which is often time-intensive and costly, CT scans are more accessible and faster to acquire, making them suitable for early-stage screening and emergency diagnostics. This reinforces the practical and clinical value of the proposed model in real-world healthcare settings.

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Roja Ghasemi mail , Naveed Islam mail , Samin Bayat mail , Muhammad Shabir mail , Shahid Rahman mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre mail , Ángel Gabriel Kuc Castilla mail angel.kuc@uneatlantico.es, Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx,

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