Programa de Habilidades Sociales para adolescentes varones institucionalizados, entre 12 a 18 años que se encuentran en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos ubicado en la ciudad de La Paz, Bolivia.
Tesis Materias > Psicología Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Cerrado Español La Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia, señala que toda niña, niño y adolescente tiene como derecho humano irrenunciable el tener una familia, si su familia de origen no pudo cumplir con el rol de protección integral y el Estado como garante de derechos, debe promover un ambiente y una atención integral a fin de restituir sus derechos. Los adolescentes que son parte de este programa, han perdido el cuidado parental y deben permanecer dentro de un Centro de Acogimiento (también llamados Hogares, Casa de Paso, Foster Home entre otros) hasta su egreso, sea por reintegración con su familia o por mayoría de edad (18 años de edad según la legislación nacional); de esta manera será competencia del Estado poder atender de manera integral a las necesidades de la población acogida a fin de restituir sus derechos y desarrollarse de manera lo más normalizada posible.Se ha documentado extensamente los efectos negativos que generan los tiempos prolongados en los niños y adolescentes dentro de este tiempo de instituciones de cuidado alternativo a sus hogares de origen. Los efectos influyen de manera negativa en su desarrollo global del adolescente, a nivel cognitivo, afectivo/emocional, familiar, conductual y relacional; mientras más tiempo pasa un niño, niña o adolescente institucionalizados, serán mayores los efectos en estas áreas.Uno de los aspectos importantes, en gran parte de la población adolescente y en particular en adolescentes institucionalizados son las dificultades en la manera en que socializan con los otros. Esta interrogante llevó a realizar una evaluación a los adolescentes entre 12 a 18 años que se encuentran en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos, ubicado en la ciudad de La Paz, Bolivia para conocer cuál es su desempeño y eficacia social a través de la aplicación de la Escala de Evaluación de Habilidades Sociales para Adolescentes y de la revisión de la documentación generada a través de los informes de actualización del área de psicología del Centro. A través de esta revisión se ha denotado un déficit en las habilidades sociales de una gran mayoría de los adolescentes. Por este motivo, que se propone en este trabajo, un Programa de Habilidades Sociales para los adolescentes varones entre 12 a 18 años de edad que se encuentran acogidos en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos. Con este programa se tiene el objetivo que los adolescentes mencionados puedan desarrollar y/o fortalecer su desempeño social, traducido en conductas, formas de relacionarse con los otros, comunicarse de manera efectiva, planificación, búsqueda alternativa de respuestas a la agresión, saber gestionar sus emociones y manejar el estrés de manera óptima a fin de que incrementen el desempeño social con cualquier persona y en cualquier lugar. Este programa está diseñado específicamente para los adolescentes acogidos y sus características en base al proceso de evaluación. El programa cuenta con 16 sesiones dividido en 6 módulos donde se abordarán habilidades básicas, habilidades de comunicación, manejo de emociones, alternativas a la agresión, afrontamiento al estrés y planificación. metadata Castro Villarreal, Mario Alberto mail malberto_castro@hotmail.com (2022) Programa de Habilidades Sociales para adolescentes varones institucionalizados, entre 12 a 18 años que se encuentran en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos ubicado en la ciudad de La Paz, Bolivia. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
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La Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia, señala que toda niña, niño y adolescente tiene como derecho humano irrenunciable el tener una familia, si su familia de origen no pudo cumplir con el rol de protección integral y el Estado como garante de derechos, debe promover un ambiente y una atención integral a fin de restituir sus derechos. Los adolescentes que son parte de este programa, han perdido el cuidado parental y deben permanecer dentro de un Centro de Acogimiento (también llamados Hogares, Casa de Paso, Foster Home entre otros) hasta su egreso, sea por reintegración con su familia o por mayoría de edad (18 años de edad según la legislación nacional); de esta manera será competencia del Estado poder atender de manera integral a las necesidades de la población acogida a fin de restituir sus derechos y desarrollarse de manera lo más normalizada posible.Se ha documentado extensamente los efectos negativos que generan los tiempos prolongados en los niños y adolescentes dentro de este tiempo de instituciones de cuidado alternativo a sus hogares de origen. Los efectos influyen de manera negativa en su desarrollo global del adolescente, a nivel cognitivo, afectivo/emocional, familiar, conductual y relacional; mientras más tiempo pasa un niño, niña o adolescente institucionalizados, serán mayores los efectos en estas áreas.Uno de los aspectos importantes, en gran parte de la población adolescente y en particular en adolescentes institucionalizados son las dificultades en la manera en que socializan con los otros. Esta interrogante llevó a realizar una evaluación a los adolescentes entre 12 a 18 años que se encuentran en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos, ubicado en la ciudad de La Paz, Bolivia para conocer cuál es su desempeño y eficacia social a través de la aplicación de la Escala de Evaluación de Habilidades Sociales para Adolescentes y de la revisión de la documentación generada a través de los informes de actualización del área de psicología del Centro. A través de esta revisión se ha denotado un déficit en las habilidades sociales de una gran mayoría de los adolescentes. Por este motivo, que se propone en este trabajo, un Programa de Habilidades Sociales para los adolescentes varones entre 12 a 18 años de edad que se encuentran acogidos en el Centro de Acogida Félix Méndez Arcos. Con este programa se tiene el objetivo que los adolescentes mencionados puedan desarrollar y/o fortalecer su desempeño social, traducido en conductas, formas de relacionarse con los otros, comunicarse de manera efectiva, planificación, búsqueda alternativa de respuestas a la agresión, saber gestionar sus emociones y manejar el estrés de manera óptima a fin de que incrementen el desempeño social con cualquier persona y en cualquier lugar. Este programa está diseñado específicamente para los adolescentes acogidos y sus características en base al proceso de evaluación. El programa cuenta con 16 sesiones dividido en 6 módulos donde se abordarán habilidades básicas, habilidades de comunicación, manejo de emociones, alternativas a la agresión, afrontamiento al estrés y planificación.
| Tipo de Documento: | Tesis (Masters) | 
|---|---|
| Palabras Clave: | Adolescencia, Habilidades Sociales, Centros de Acogida, Institucionalización, Programa | 
| Clasificación temática: | Materias > Psicología | 
| Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster | 
| Depositado: | 18 Abr 2024 23:30 | 
| Ultima Modificación: | 18 Abr 2024 23:30 | 
| URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2761 | 
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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice
The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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What works in financial education? Experimental evidence on program impact
Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.
Gonzalo Llamosas García mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
García
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Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.
Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,
Zhao
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Detection and classification of brain tumor using a hybrid learning model in CT scan images
Accurate diagnosis of brain tumors is critical in understanding the prognosis in terms of the type, growth rate, location, removal strategy, and overall well-being of the patients. Among different modalities used for the detection and classification of brain tumors, a computed tomography (CT) scan is often performed as an early-stage procedure for minor symptoms like headaches. Automated procedures based on artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) methods are used to detect and classify brain tumors in Computed Tomography (CT) scan images. However, the key challenges in achieving the desired outcome are associated with the model’s complexity and generalization. To address these issues, we propose a hybrid model that extracts features from CT images using classical machine learning. Additionally, although MRI is a common modality for brain tumor diagnosis, its high cost and longer acquisition time make CT scans a more practical choice for early-stage screening and widespread clinical use. The proposed framework has different stages, including image acquisition, pre-processing, feature extraction, feature selection, and classification. The hybrid architecture combines features from ResNet50, AlexNet, LBP, HOG, and median intensity, classified using a multilayer perceptron. The selection of the relevant features in our proposed hybrid model was extracted using the SelectKBest algorithm. Thus, it optimizes the proposed model performance. In addition, the proposed model incorporates data augmentation to handle the imbalanced datasets. We employed a scoring function to extract the features. The Classification is ensured using a multilayer perceptron neural network (MLP). Unlike most existing hybrid approaches, which primarily target MRI-based brain tumor classification, our method is specifically designed for CT scan images, addressing their unique noise patterns and lower soft-tissue contrast. To the best of our knowledge, this is the first work to integrate LBP, HOG, median intensity, and deep features from both ResNet50 and AlexNet in a structured fusion pipeline for CT brain tumor classification. The proposed hybrid model is tested on data from numerous sources and achieved an accuracy of 94.82%, precision of 94.52%, specificity of 98.35%, and sensitivity of 94.76% compared to state-of-the-art models. While MRI-based models often report higher accuracies, the proposed model achieves 94.82% on CT scans, within 3–4% of leading MRI-based approaches, demonstrating strong generalization despite the modality difference. The proposed hybrid model, combining hand-crafted and deep learning features, effectively improves brain tumor detection and classification accuracy in CT scans. It has the potential for clinical application, aiding in early and accurate diagnosis. Unlike MRI, which is often time-intensive and costly, CT scans are more accessible and faster to acquire, making them suitable for early-stage screening and emergency diagnostics. This reinforces the practical and clinical value of the proposed model in real-world healthcare settings.
Roja Ghasemi mail , Naveed Islam mail , Samin Bayat mail , Muhammad Shabir mail , Shahid Rahman mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre mail , Ángel Gabriel Kuc Castilla mail angel.kuc@uneatlantico.es, Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx,
Ghasemi
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Evidence suggests that first- and second-generation mindfulness-based interventions (MBIs) can improve body image concerns in adolescents and adults. However, a systematic review of such interventions is lacking. The aim of this study is to synthesize evidence from randomized controlled trials evaluating the efficacy of both first- and second-generation MBIs in reducing negative body image and enhancing positive body image. Database searches were conducted in PubMed, CoChrane, Proquest Thesis & Dissertations and ScienceDirect up to August 2025, identifying 3394 records. After screening, 43 studies met eligibility criteria (n = 7979) and were evaluated for methodological quality following PRISMA guidelines. Of them, 16 (37.2 %) evaluated first-generation MBIs, while the remaining 27 studies (55.8 %) examined second-generation MBIs, with self-compassion being the most commonly used intervention. Only one study used both generations. Both first- and second-generation interventions demonstrated moderate to large effect sizes in most studies, with 94 % reporting significant improvements in at least one body image outcome. The methodological quality, assessed using the JBI tool, was rated as having either low risk of bias or some concerns in nearly 70 % of the studies. These findings highlight the global efficacy of MBIs for reducing negative body image and improving positive body image, while also underscoring the need for future research to employ more methodologically rigorous designs, multidimensional outcome measures, and greater inclusion of diverse sex, gender, and ethnic groups.
Alba Gutiérrez Cabrero mail , Marian González-García mail marian.gonzalez@uneatlantico.es,
Gutiérrez Cabrero
 
               
               
              