Diseño de un proyecto de mediación escolar como parte del plan de convivencia en el CEIP Gerardo Diego (Parla, Comunidad de Madrid, España).
Tesis
Materias > Psicología
Materias > Ciencias Sociales
Materias > Educación
Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado
Español
Si la convivencia constituye uno de los pilares sobre los que se cimienta un entramado social, la escuela, como parte de dicho complejo, también participa de la construcción de aquella. Tal es la relevancia con la que cuenta, que está considerada, con acertado y evidente criterio, como un elemento definitorio de la calidad educativa de los centros escolares. No obstante, siguen siendo muchos los perfiles convivenciales que manejan las escuelas basadas en una aplicación de medidas punitivas y, sobre todo, personales, despojando la problemática o conflicto en cuestión del individuo y actuando sobre el segundo.Una alternativa para cambiar dicho paradigma está en la mediación escolar, un procedimiento de resolución y transformación de conflictos que, al igual que en cualquier otro ámbito social, centra sus esfuerzos en el conflicto y en su abordaje cooperativo por parte de los implicados, que reciben la ayuda, no la imposición ni el criterio, de un mediador o mediadora. Dadas la naturaleza de esta y sus implicaciones educativas y pedagógicas, se propone el diseño de un proyecto de mediación escolar denominado #SomosGerardo para el Colegio de Educación Infantil y Primaria Gerardo Diego, situado en la madrileña localidad de Parla, el cual no dispone de este servicio ni se conocen precedentes al respecto, considerándolo, por tanto, una valiosa oportunidad para colaborar en la creación y mantenimiento de un agradable clima convivencial.Esta propuesta pretende articular una serie de aspectos interrelacionados que actúen como eslabones de una cadena única que pueda acoplarse en el mecanismo pedagógico y organizativo propuesto en el plan de convivencia de la institución destinataria. Por lo tanto, se desarrollan una serie de elementos que precisan de una adecuada secuenciación, partiendo de una labor de diagnóstico de la situación y análisis del contexto, ambas empresas seguidas de una justificación teórica que incluye aquellas referencias conceptuales consideradas elementales para argumentar la idoneidad del programa.De igual forma, se propone una serie de estrategias y técnicas de recogida de información que servirá, posteriormente, para adecuar el plan de acción que se desarrolla a continuación, el cual incluye una organizada temporalización que comienza en la gestación del proyecto hasta su posterior aplicación estructurada en fases, pasando por unos estadios intermedios de aprobación del programa por los órganos de gobierno pertinentes, conformación de una comisión oficial encargada y la implantación de un proyecto de formación en centro para los equipos docentes que facilite herramientas y estrategias adecuadas para llevar a cabo las líneas de acción.Así, el diseño del presente proyecto de mediación escolar centra sus miras en una conclusión muy directa: la construcción de la convivencia es cuestión compartida por toda la comunidad y la mediación escolar constituye un aparejo de gran valor que conecta directamente con esta afirmación.
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Lara Muñoz, Carlos
mail
profecarlosgd@gmail.com
(2022)
Diseño de un proyecto de mediación escolar como parte del plan de convivencia en el CEIP Gerardo Diego (Parla, Comunidad de Madrid, España).
Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Resumen
Si la convivencia constituye uno de los pilares sobre los que se cimienta un entramado social, la escuela, como parte de dicho complejo, también participa de la construcción de aquella. Tal es la relevancia con la que cuenta, que está considerada, con acertado y evidente criterio, como un elemento definitorio de la calidad educativa de los centros escolares. No obstante, siguen siendo muchos los perfiles convivenciales que manejan las escuelas basadas en una aplicación de medidas punitivas y, sobre todo, personales, despojando la problemática o conflicto en cuestión del individuo y actuando sobre el segundo.Una alternativa para cambiar dicho paradigma está en la mediación escolar, un procedimiento de resolución y transformación de conflictos que, al igual que en cualquier otro ámbito social, centra sus esfuerzos en el conflicto y en su abordaje cooperativo por parte de los implicados, que reciben la ayuda, no la imposición ni el criterio, de un mediador o mediadora. Dadas la naturaleza de esta y sus implicaciones educativas y pedagógicas, se propone el diseño de un proyecto de mediación escolar denominado #SomosGerardo para el Colegio de Educación Infantil y Primaria Gerardo Diego, situado en la madrileña localidad de Parla, el cual no dispone de este servicio ni se conocen precedentes al respecto, considerándolo, por tanto, una valiosa oportunidad para colaborar en la creación y mantenimiento de un agradable clima convivencial.Esta propuesta pretende articular una serie de aspectos interrelacionados que actúen como eslabones de una cadena única que pueda acoplarse en el mecanismo pedagógico y organizativo propuesto en el plan de convivencia de la institución destinataria. Por lo tanto, se desarrollan una serie de elementos que precisan de una adecuada secuenciación, partiendo de una labor de diagnóstico de la situación y análisis del contexto, ambas empresas seguidas de una justificación teórica que incluye aquellas referencias conceptuales consideradas elementales para argumentar la idoneidad del programa.De igual forma, se propone una serie de estrategias y técnicas de recogida de información que servirá, posteriormente, para adecuar el plan de acción que se desarrolla a continuación, el cual incluye una organizada temporalización que comienza en la gestación del proyecto hasta su posterior aplicación estructurada en fases, pasando por unos estadios intermedios de aprobación del programa por los órganos de gobierno pertinentes, conformación de una comisión oficial encargada y la implantación de un proyecto de formación en centro para los equipos docentes que facilite herramientas y estrategias adecuadas para llevar a cabo las líneas de acción.Así, el diseño del presente proyecto de mediación escolar centra sus miras en una conclusión muy directa: la construcción de la convivencia es cuestión compartida por toda la comunidad y la mediación escolar constituye un aparejo de gran valor que conecta directamente con esta afirmación.
Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
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Palabras Clave: | Convivencia escolar, resolución de conflictos, Educación Primaria, formación docente, mediación escolar |
Clasificación temática: | Materias > Psicología Materias > Ciencias Sociales Materias > Educación |
Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster |
Depositado: | 17 Nov 2023 23:30 |
Ultima Modificación: | 17 Nov 2023 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2139 |
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open
The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.
Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,
Alemany Iturriaga
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Plant stress reduction research has advanced significantly with the use of Artificial Intelligence (AI) techniques, such as machine learning and deep learning. This is a significant step toward sustainable agriculture. Innovative insights into the physiological responses of plants mostly crops to drought stress have been revealed through the use of complex algorithms like gradient boosting, support vector machines (SVM), recurrent neural network (RNN), and long short-term memory (LSTM), combined with a thorough examination of the TYRKC and RBR-E3 domains in stress-associated signaling proteins across a range of crop species. Modern resources were used in this study, including the UniProt protein database for crop physiochemical properties associated with specific signaling domains and the SMART database for signaling protein domains. These insights were then applied to deep learning and machine learning techniques after careful data processing. The rigorous metric evaluations and ablation analysis that typified the study’s approach highlighted the algorithms’ effectiveness and dependability in recognizing and classifying stress events. Notably, the accuracy of SVM was 82%, while gradient boosting and RNN showed 96%, and 94%, respectively and LSTM obtained an astounding 97% accuracy. The study observed these successes but also highlights the ongoing obstacles to AI adoption in agriculture, emphasizing the need for creative thinking and interdisciplinary cooperation. In addition to its scholarly value, the collected data has significant implications for improving resource efficiency, directing precision agricultural methods, and supporting global food security programs. Notably, the gradient boosting and LSTM algorithm outperformed the others with an exceptional accuracy of 96% and 97%, demonstrating their potential for accurate stress categorization. This work highlights the revolutionary potential of AI to completely disrupt the agricultural industry while simultaneously advancing our understanding of plant stress responses.
Tariq Ali mail , Saif Ur Rehman mail , Shamshair Ali mail , Khalid Mahmood mail , Silvia Aparicio Obregón mail silvia.aparicio@uneatlantico.es, Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Tahir Khurshaid mail , Imran Ashraf mail ,
Ali
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review
Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.
Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,
Sumalla Cano
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Uterine leiomyomas are the most common benign, monoclonal, gynaecological tumors in a woman’s uterus, while leiomyosarcoma is a rare but aggressive condition caused by the malignant transformation of the myometrium. To overcome the common obstacles related to the methods usually used to study these pathologies, we aimed to devise three-dimensional models of myometrium, uterine leiomyoma and leiomyosarcoma cell lines, using two different types of biocompatible scaffolds. Specifically, we exploited the agarose gel matrix in common 6-well plates and the alginate matrix using Bioprinting INKREDIBLE + (CELLINK), a pneumatic extruded base equipped with a system with double printheads, and a UV printer LED curing system. Both methods allowed the development of 3D spheroids of all three cell types, that were also suitable for morphological investigations. We showed that all cell types embedded in both agarose and alginate formed spheroids in their growth medium. The spheroids successfully proliferated and self-organized into complex structures, developing a sustainable system that emulated the condition of the tissues through the accumulation of extracellular matrix. These models could be useful for a better understanding of pathophysiology, etiopathogenesis, and testing new methods or molecules from a preventive and therapeutic point of view.
Pamela Pellegrino mail , Stefania Greco mail , Abel Duménigo Gonzàlez mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Stefano Raffaele Giannubilo mail , Giovanni Delli Carpini mail , Franco Capocasa mail , Bruno Mezzetti mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Andrea Ciavattini mail , Pasquapina Ciarmela mail ,
Pellegrino