IMMERSIVE TECH: Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos
Other
Subjects > Engineering
Europe University of Atlantic > Research > Projects I+D+I
Fundación Universitaria Internacional de Colombia > Research > Projects I+D+I
Ibero-american International University > Research > Projects I+D+I
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Universidad Internacional do Cuanza > Research > Projects I+D+I
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El proyecto de investigación que se pretende llevar a cabo se refiere a la “Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos“, y está orientado a una investigación que nos permita aplicar tecnologías de la información para simular entornos reales que son útiles en el ámbito de la educación y en concreto pretendemos innovar en los sistemas de evaluación que permitan a los docentes emplear estos entornos digitales.
Las plataformas y medios digitales están cada vez más presentes en la sociedad y por ende en las organizaciones empresariales. Los profesionales de la educación no son ajenos a esta situación y se aprovechan de estas tecnologías y a la vez se enfrentan al reto de adaptarse de manera constante al avance tecnológico y a las repercusiones que tiene en su desempeño. En este ámbito, el desarrollo de las plataformas digitales para aprendizaje se ha visto impulsado por la confluencia de múltiples factores entre los cuales se destaca el avance tecnológico, la disponibilidad de dispositivos, las nuevas generaciones de nativos digitales. La formación e-learning es un ejemplo del auge de estas plataformas digitales pero todavía nos encontramos tecnologías más avanzadas como la realidad virtual, tecnologías inmersivas, Internet de las Cosas, etc. que también tienen o tendrán cabida en el entorno educativo.
Nuestro proyecto nace con el objetivo de aportar valor a este escenario alrededor de los conocidos como entornos virtuales.
Desde el sector educativo universitario, se ha sabido ver la oportunidad de la aplicación de estas técnicas a los procesos formativos del alumnado, inicialmente desde las ramas de la ingeniería que se dedicaban al propio desarrollo de estas tecnologías, y posteriormente desde las disciplinas más afines al aprendizaje cognitivo humano como pueden ser la Psicología o la Pedagogía que buscan evaluar estas técnicas respecto a otras metodologías más clásicas presentes en la Educación.
Sin embargo, como se puede extraer de diversos artículos científicos que aplican estas modalidades para la educación, persisten carencias para que los docentes de cualquier área/disciplina dispongan de herramientas lo suficientemente intuitivas para crear los entornos virtuales para simular los entornos profesionales de su especialidad. El diseño de herramientas para docentes (T. Budai, 2019), ayudaría a evitar estas barreras de entrada para extender su uso.
Por otro lado, aunque las publicaciones que aplican este tipo de tecnologías a la enseñanza (N. Pellas, 2020), la formación profesional (H. B. Andersson, 2020), o incluso a aprendizajes cognitivos (E. Rho, 2020), consideran que son muy positivas desde el punto de vista pedagógico (H. Ardiny, 2018), se reclama una necesidad en cuanto a establecer unas métricas y metodologías de evaluación apropiadas al proceso de enseñanza-aprendizaje (A. Dengel, 2018), (A. Christopoulos, 2019). En algunos casos se habla la gran asignatura pendiente, que es el tema de la evaluación. Cuando los docentes intentan implementar instrumentos de evaluación basados en entornos digitales, encuentran dificultades para hallar el equilibrio entre la evaluación, la metodología y el uso de los nuevos medios.
Ante este escenario, el proyecto pretende diseñar y desarrollar un entorno virtual experimental para la educación práctica universitaria con énfasis en el sistema de evaluación del proceso de aprendizaje y el control de calidad.
metadata
, (MLS)
mail
mls@devnull.funiber.org
(2021)
IMMERSIVE TECH: Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos.
Repositorio de la Universidad.
(Unpublished)
Abstract
El proyecto de investigación que se pretende llevar a cabo se refiere a la “Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos“, y está orientado a una investigación que nos permita aplicar tecnologías de la información para simular entornos reales que son útiles en el ámbito de la educación y en concreto pretendemos innovar en los sistemas de evaluación que permitan a los docentes emplear estos entornos digitales. Las plataformas y medios digitales están cada vez más presentes en la sociedad y por ende en las organizaciones empresariales. Los profesionales de la educación no son ajenos a esta situación y se aprovechan de estas tecnologías y a la vez se enfrentan al reto de adaptarse de manera constante al avance tecnológico y a las repercusiones que tiene en su desempeño. En este ámbito, el desarrollo de las plataformas digitales para aprendizaje se ha visto impulsado por la confluencia de múltiples factores entre los cuales se destaca el avance tecnológico, la disponibilidad de dispositivos, las nuevas generaciones de nativos digitales. La formación e-learning es un ejemplo del auge de estas plataformas digitales pero todavía nos encontramos tecnologías más avanzadas como la realidad virtual, tecnologías inmersivas, Internet de las Cosas, etc. que también tienen o tendrán cabida en el entorno educativo. Nuestro proyecto nace con el objetivo de aportar valor a este escenario alrededor de los conocidos como entornos virtuales. Desde el sector educativo universitario, se ha sabido ver la oportunidad de la aplicación de estas técnicas a los procesos formativos del alumnado, inicialmente desde las ramas de la ingeniería que se dedicaban al propio desarrollo de estas tecnologías, y posteriormente desde las disciplinas más afines al aprendizaje cognitivo humano como pueden ser la Psicología o la Pedagogía que buscan evaluar estas técnicas respecto a otras metodologías más clásicas presentes en la Educación. Sin embargo, como se puede extraer de diversos artículos científicos que aplican estas modalidades para la educación, persisten carencias para que los docentes de cualquier área/disciplina dispongan de herramientas lo suficientemente intuitivas para crear los entornos virtuales para simular los entornos profesionales de su especialidad. El diseño de herramientas para docentes (T. Budai, 2019), ayudaría a evitar estas barreras de entrada para extender su uso. Por otro lado, aunque las publicaciones que aplican este tipo de tecnologías a la enseñanza (N. Pellas, 2020), la formación profesional (H. B. Andersson, 2020), o incluso a aprendizajes cognitivos (E. Rho, 2020), consideran que son muy positivas desde el punto de vista pedagógico (H. Ardiny, 2018), se reclama una necesidad en cuanto a establecer unas métricas y metodologías de evaluación apropiadas al proceso de enseñanza-aprendizaje (A. Dengel, 2018), (A. Christopoulos, 2019). En algunos casos se habla la gran asignatura pendiente, que es el tema de la evaluación. Cuando los docentes intentan implementar instrumentos de evaluación basados en entornos digitales, encuentran dificultades para hallar el equilibrio entre la evaluación, la metodología y el uso de los nuevos medios. Ante este escenario, el proyecto pretende diseñar y desarrollar un entorno virtual experimental para la educación práctica universitaria con énfasis en el sistema de evaluación del proceso de aprendizaje y el control de calidad.
Item Type: | Other |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | entornos virtuales, realidad aumentada, realidad virtual, entornos inmersivos, formación práctica |
Subjects: | Subjects > Engineering |
Divisions: | Europe University of Atlantic > Research > Projects I+D+I Fundación Universitaria Internacional de Colombia > Research > Projects I+D+I Ibero-american International University > Research > Projects I+D+I Ibero-american International University > Research > Projects I+D+I Universidad Internacional do Cuanza > Research > Projects I+D+I |
Date Deposited: | 07 Sep 2022 23:30 |
Last Modified: | 25 Apr 2023 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/3518 |
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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The aim of this study was to investigate the effects of enzymatic treatments (pectinase, pectin lyase, and cellulase) on the in vitro digestion and fermentation characteristics of whole mulberry fruit juice. The analysis focused on changes in carbohydrate properties within the black mulberry fruit matrix during simulated digestion and fermentation. Human fecal microbiota were collected and introduced to the fruit matrix to monitor the fate of both soluble and insoluble polysaccharides during fermentation. The results revealed that enzymatic treatments enhanced the solubilization of carbohydrates from mulberry fruits, with pectinase showing the most significant effect. Throughout the process of in vitro digestion, there was a gradual increase in the percentage of solubilized carbohydrates from the mulberry juice substrate. The digested suspensions underwent dialysis to remove degradation fragments, and a lower quantity of carbohydrate in the enzyme-treated groups compared to the control. Polysaccharide populations with varying molecular weights (Mw) were obtained from the soluble fractions of mulberry residues for subsequent fermentation. An increase in Mw of soluble polysaccharides was detected by HPSEC during fermentation in certain cases. The gut microbiota demonstrated the ability to convert specific insoluble fractions into soluble components, which were subsequently subjected to microbial utilization. Enzymatic treatments during mulberry juice preparation can potentially positively impact health by influencing gut microbiota and short-chain fatty acid (SCFA) modulations. Enzymes could serve as valuable tools for producing functional fruit and vegetable juices, with the need to specify processing conditions for specific raw materials remaining a subject of further investigation.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Yuxin Wang mail , Songen Wang mail , Henk A. Schols mail , Hauke Smidt mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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Manuka honey, which is rich in pinocembrin, quercetin, naringenin, salicylic, p-coumaric, ferulic, syringic and 3,4-dihydroxybenzoic acids, has been shown to have pleiotropic effects against colon cancer cells. In this study, potential chemosensitizing effects of Manuka honey against 5-Fluorouracil were investigated in colonspheres enriched with cancer stem cells (CSCs), which are responsible for chemoresistance. Results showed that 5-Fluorouracil increased when it was combined with Manuka honey by downregulating the gene expression of both ATP-binding cassette sub-family G member 2, an efflux pump and thymidylate synthase, the main target of 5-Fluorouracil which regulates the ex novo DNA synthesis. Manuka honey was associated with decreased self-renewal ability by CSCs, regulating expression of several genes in Wnt/β-catenin, Hedgehog and Notch pathways. This preliminary study opens new areas of research into the effects of natural compounds in combination with pharmaceuticals and, potentially, increase efficacy or reduce adverse effects.
Danila Cianciosi mail , Yasmany Armas Diaz mail , José M. Alvarez-Suarez mail , Xiumin Chen mail , Di Zhang mail , Nohora Milena Martínez López mail nohora.martinez@uneatlantico.es, Mercedes Briones Urbano mail mercedes.briones@uneatlantico.es, José L. Quiles mail jose.quiles@uneatlantico.es, Adolfo Amici mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es,
Cianciosi
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The Internet of Things (IoT) has recently surpassed wired communication. WiMAX is a wireless transmission technology that allows for faster internet access. Wireless network innovations, like some other communication networks, are not safe and secure. Security and authorization models are intended to prevent unauthorized use of network services. Numerous authorization and encrypted communication mechanisms have been introduced for WiMAX privacy, but the communication systems are still insecure and vulnerable to attacks such as zero-day attacks, rouge base station attacks, Man in the Middle (MITM) attacks, and Denial of Service (DoS) attacks. Wireless technologies have come a long way in the last few decades. Because most wireless transmission systems rely on radio signals, the system channel is essentially vulnerable to interception. As a result, data security is always critical in the presentation of a system. Because WiMAX is a wireless communication technology, it is particularly vulnerable to interception, so security is a top priority. Individuals must be protected from security breaches that occur across network interfaces, networking devices, and everything in between. Robust security management is required to protect WiMAX from attacks and vulnerabilities, despite the fact that emerging Artificial Intelligence (AI) technologies necessitate different security governance than existing technologies. We proposed an Optimized Privacy Information Exchange Schema for Explainable AI Empowered WiMAX-based IoT that addresses vulnerabilities and threats during the identification and authorization phases to improve the functionality and performance characteristics of the traditional system. The Scyther tool was used to validate the proposed privacy scheme, which is safer and more secure than existing systems.
Premkumar Chithaluru mail , Aman Singh mail aman.singh@uneatlantico.es, Jagjit Singh Dhatterwal mail , Ali Hassan Sodhro mail , Marwan Ali Albahar mail , Anca Jurcut mail , Ahmed Alkhayyat mail ,
Chithaluru
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Morenas-Aguilar, MD, Ruiz-Alias, SA, Blanco, AM, Lago-Fuentes, C, García-Pinillos, F, and Pérez-Castilla, A. Does the menstrual cycle impact the maximal neuromuscular capacities of women? An analysis before and after a graded treadmill test to exhaustion. J Strength Cond Res 37(11): 2185–2191, 2023. This study explored the effect of the menstrual cycle (MC) on the maximal neuromuscular capacities of the lower-body muscles obtained before and after a graded exercise test conducted on a treadmill to exhaustion. Sixteen physically active women were tested at −11 ± 3, −5 ± 3, and 5 ± 3 days from the luteinizing peak for the early follicular, late follicular, and midluteal phases. In each session, the individualized load-velocity (L-V) relationship variables (load-axis intercept [L0], velocity-axis intercept [v0], and area under the L-V relationship line [Aline]) were obtained before and after a graded exercise test conducted on a treadmill to exhaustion using the 2-point method (3 countermovement jumps with a 0.5-kg barbell and 2 back squats against a load linked to a mean velocity of 0.55 m·second−1). At the beginning of each session, no significant differences were reported for L0 (p = 0.726; ES ≤ 0.18), v0 (p = 0.202; ES ≤ 0.37), and Aline (p = 0.429; ES ≤ 0.30) between the phases. The MC phase × time interaction did not reach statistical significance for any L-V relationship variable (p ≥ 0.073). A significant main effect of “time” was observed for L0 (p < 0.001; ES = −0.77) and Aline (p = 0.002; ES = −0.59) but not for v0 (p = 0.487; ES = 0.12). These data suggest that the lower-body maximal neuromuscular capacities obtained before and after a graded treadmill test are not significantly affected by MC, although there is a high variability in the individual response.
María Dolores Morenas-Aguilar mail , Santiago A. Ruiz-Alias mail , Aitor Marcos Blanco mail , Carlos Lago-Fuentes mail carlos.lago@uneatlantico.es, Felipe García-Pinillos mail , Alejandro Pérez-Castilla mail ,
Morenas-Aguilar