Diseño de una propuesta de intervención para reducir la escucha de música urbana en las aulas de primaria del CEIP Carmen Borrego, en el Rubio, Sevilla.
Thesis
Subjects > Psychology
Subjects > Social Sciences
Subjects > Teaching
Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects
Cerrado
Español
El género urbano es el tipo de música más escuchado por los niños y niñas de Educación Primaria actualmente. Esto influye de una u otra forma en sus estilos de vida, así como en su educación y conductas. En cientos de colegios maestros y maestras trabajan cada día por mejorar la actitud y comportamientos que los alumnos presentan en las aulas de Educación Primaria, por lo que se presenta como uno de los problemas a resolver por parte de los docentes. Para resolver esta problemática, se diseñó una propuesta de intervención con el alumnado de 6º curso de Educación Primaria del colegio Carmen Borrego en El Rubio, Sevilla, la cual trató de reducir la escucha de la música urbana en el alumnado e identificar la repercusión que tenía la música urbana en el comportamiento y educación del alumnado. La metodología usada tuvo un enfoque mixto y de acuerdo al diseño es un proyecto de intervención ya que los datos investigados fueron tanto observados como investigados bibliográficamente, también se usó un cuestionario para la recopilación de datos más certeros que beneficiaran el proceso de investigación. La música es un arma social muy potente, capaz de alterar para bien o para mal el estado de ánimo de las personas, por lo cual es de suma importancia ser un poco más selectivo al momento de elegir nuestras preferencias musicales ya que estas determinarán a futuro la personalidad de los oyentes. Los resultados más importantes que se obtuvieron y que aparecen reflejados en el capítulo resultados fueron los siguientes: al alumnado le gusta la música, esta significa para la mayoría de ellos energía, fuerza y poder; se pudo comprobar por inmensa mayoría que el género musical más conocido por los alumnos es el reggaetón. También se pudo comprobar que la música que más escuchan los alumnos en el aula es el género clásico y pop, en cambio, la música más escuchada por los alumnos y alumnas fuera de clases es el reggaetón. Como parte importante de los resultados de este estudio, está el programa de intervención diseñado, con los indicadores a considerar para que una vez que se logre implementar se pueda evaluar el impacto del mismo. Esta investigación se realizó con la finalidad de hacer reflexionar tanto a estudiantes y padres de familia del impacto que generan las canciones del reggaetón para que así tengan una nueva percepción de este fenómeno que aqueja a la sociedad y así tenga autonomía y criterio propio al momento de tomar decisiones en cuanto a su vida sexual o relaciones cotidianas.
metadata
Jiménez Saavedra, Aránzazu
mail
aran_25@hotmail.es
(2022)
Diseño de una propuesta de intervención para reducir la escucha de música urbana en las aulas de primaria del CEIP Carmen Borrego, en el Rubio, Sevilla.
Masters thesis, UNSPECIFIED.
Abstract
El género urbano es el tipo de música más escuchado por los niños y niñas de Educación Primaria actualmente. Esto influye de una u otra forma en sus estilos de vida, así como en su educación y conductas. En cientos de colegios maestros y maestras trabajan cada día por mejorar la actitud y comportamientos que los alumnos presentan en las aulas de Educación Primaria, por lo que se presenta como uno de los problemas a resolver por parte de los docentes. Para resolver esta problemática, se diseñó una propuesta de intervención con el alumnado de 6º curso de Educación Primaria del colegio Carmen Borrego en El Rubio, Sevilla, la cual trató de reducir la escucha de la música urbana en el alumnado e identificar la repercusión que tenía la música urbana en el comportamiento y educación del alumnado. La metodología usada tuvo un enfoque mixto y de acuerdo al diseño es un proyecto de intervención ya que los datos investigados fueron tanto observados como investigados bibliográficamente, también se usó un cuestionario para la recopilación de datos más certeros que beneficiaran el proceso de investigación. La música es un arma social muy potente, capaz de alterar para bien o para mal el estado de ánimo de las personas, por lo cual es de suma importancia ser un poco más selectivo al momento de elegir nuestras preferencias musicales ya que estas determinarán a futuro la personalidad de los oyentes. Los resultados más importantes que se obtuvieron y que aparecen reflejados en el capítulo resultados fueron los siguientes: al alumnado le gusta la música, esta significa para la mayoría de ellos energía, fuerza y poder; se pudo comprobar por inmensa mayoría que el género musical más conocido por los alumnos es el reggaetón. También se pudo comprobar que la música que más escuchan los alumnos en el aula es el género clásico y pop, en cambio, la música más escuchada por los alumnos y alumnas fuera de clases es el reggaetón. Como parte importante de los resultados de este estudio, está el programa de intervención diseñado, con los indicadores a considerar para que una vez que se logre implementar se pueda evaluar el impacto del mismo. Esta investigación se realizó con la finalidad de hacer reflexionar tanto a estudiantes y padres de familia del impacto que generan las canciones del reggaetón para que así tengan una nueva percepción de este fenómeno que aqueja a la sociedad y así tenga autonomía y criterio propio al momento de tomar decisiones en cuanto a su vida sexual o relaciones cotidianas.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Música urbana, comportamiento, educación, influencia, El Rubio |
Subjects: | Subjects > Psychology Subjects > Social Sciences Subjects > Teaching |
Divisions: | Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects |
Date Deposited: | 06 May 2024 23:30 |
Last Modified: | 06 May 2024 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/3143 |
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open
The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.
Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,
Alemany Iturriaga
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review
Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.
Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,
Sumalla Cano
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Uterine leiomyomas are the most common benign, monoclonal, gynaecological tumors in a woman’s uterus, while leiomyosarcoma is a rare but aggressive condition caused by the malignant transformation of the myometrium. To overcome the common obstacles related to the methods usually used to study these pathologies, we aimed to devise three-dimensional models of myometrium, uterine leiomyoma and leiomyosarcoma cell lines, using two different types of biocompatible scaffolds. Specifically, we exploited the agarose gel matrix in common 6-well plates and the alginate matrix using Bioprinting INKREDIBLE + (CELLINK), a pneumatic extruded base equipped with a system with double printheads, and a UV printer LED curing system. Both methods allowed the development of 3D spheroids of all three cell types, that were also suitable for morphological investigations. We showed that all cell types embedded in both agarose and alginate formed spheroids in their growth medium. The spheroids successfully proliferated and self-organized into complex structures, developing a sustainable system that emulated the condition of the tissues through the accumulation of extracellular matrix. These models could be useful for a better understanding of pathophysiology, etiopathogenesis, and testing new methods or molecules from a preventive and therapeutic point of view.
Pamela Pellegrino mail , Stefania Greco mail , Abel Duménigo Gonzàlez mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Stefano Raffaele Giannubilo mail , Giovanni Delli Carpini mail , Franco Capocasa mail , Bruno Mezzetti mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Andrea Ciavattini mail , Pasquapina Ciarmela mail ,
Pellegrino
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Background/Objectives: The diet quality of younger individuals is decreasing globally, with alarming trends also in the Mediterranean region. The aim of this study was to assess diet quality and adequacy in relation to country-specific dietary recommendations for children and adolescents living in the Mediterranean area. Methods: A cross-sectional survey was conducted of 2011 parents of the target population participating in the DELICIOUS EU-PRIMA project. Dietary data and cross-references with food-based recommendations and the application of the youth healthy eating index (YHEI) was assessed through 24 h recalls and food frequency questionnaires. Results: Adherence to recommendations on plant-based foods was low (less than ∼20%), including fruit and vegetables adequacy in all countries, legume adequacy in all countries except for Italy, and cereal adequacy in all countries except for Portugal. For animal products and dietary fats, the adequacy in relation to the national food-based dietary recommendations was slightly better (∼40% on average) in most countries, although the Eastern countries reported worse rates. Higher scores on the YHEI predicted adequacy in relation to vegetables (except Egypt), fruit (except Lebanon), cereals (except Spain), and legumes (except Spain) in most countries. Younger children (p < 0.005) reporting having 8–10 h adequate sleep duration (p < 0.001), <2 h/day screen time (p < 0.001), and a medium/high physical activity level (p < 0.001) displayed a better diet quality. Moreover, older respondents (p < 0.001) with a medium/high educational level (p = 0.001) and living with a partner (p = 0.003) reported that their children had a better diet quality. Conclusions: Plant-based food groups, including fruit, vegetables, legumes, and even (whole-grain) cereals are underrepresented in the diets of Mediterranean children and adolescents. Moreover, the adequate consumption of other important dietary components, such as milk and dairy products, is rather disregarded, leading to substantially suboptimal diets and poor adequacy in relation to dietary guidelines.
Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Alice Rosi mail , Francesca Scazzina mail , Evelyn Frias-Toral mail , Osama Abdelkarim mail , Mohamed Aly mail , Raynier Zambrano-Villacres mail , Juancho Pons mail , Laura Vázquez-Araújo mail , Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es, Lorenzo Monasta mail , Ana Mata mail , María Isabel Pardo mail , Pablo Busó mail , Giuseppe Grosso mail ,
Giampieri