TIC´s en la educación: Uso de herramientas tecnológicas aplicadas al área de física el año 2021 en los institutos públicos de La Ceiba, Honduras.
Tesis Materias > Educación Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Cerrado Español Los procesos educativos son procesos dinámicos, los cuales se estructuran y restructuran con el fin de dinamizar las formas en las que los docentes perciben los entornos áulicos e imparten el conocimiento, tanto en los escenarios que ellos mismos desarrollan como los escenarios que desarrollan sus estudiantes en entornos de aprendizaje cooperativo. Es prácticamente imposible no notar el alto impacto que la tecnología ha causado tanto en los entornos sociales como en los entornos educativos, es por ello que el presente trabajo investigativo se centra en abordar como se suscita el uso de las TIC’s aplicadas al área de física durante la pandemia en los institutos públicos de La Ceiba, Honduras en el año 2021. Para ello, se centra en diagnosticar el uso de herramientas tecnológicas en el área de Física durante el contexto pandémico del año 2021 por parte de los docentes en el programa de Bachillerato en Ciencias y Humanidades desarrollado en los dos institutos públicos de la ciudad de La Ceiba, Atlántida, Honduras.Así mismo; se organiza y desarrolla bajo una metodología cuantitativa, ya que se busca conocer la percepción que los profesores del programa de Bachillerato en Ciencias y Humanidades hondureño desarrollado en los institutos públicos de la ciudad de La Ceiba, Honduras a través de la aplicación de un instrumento. También se busca dar respuesta a tres hipótesis investigativas, las cuales se han planteado previamente en su respectivo apartado. Posterior a la aplicación del instrumento para recabar la información proporcionada por los educandos, se espera que mediante el uso de los diversos programas y aplicaciones estadísticas se pueda realizar un análisis más detallado y fundamentado sobre la problemática que se investiga en el presente proyecto de investigación.Es importante mencionar que al momento de realizar el presente proceso investigativo se desarrolla bajo un enfoque cuantitativo ya que es este el que permite llevar una mejor secuencia de las etapas del proceso. Así mismo, mediante la aplicación del instrumento investigativo se pretende brindar respuestas más objetivas y apegadas a la realidad del fenómeno investigado. Dicho enfoque permitirá ir haciendo pequeñas predicciones en las diferentes etapas del proyecto, así como tener un mayor porcentaje de precisión al momento de tabular los datos recabados.Es por ello que, en búsqueda de dar un desarrollo acorde al objetivo principal, la presente investigación se sustenta bajo una metodología con diseño no experimental, transversal y descriptivo, ya que este proceso buscará recabar información proporcionada por los profesores de los dos institutos educativos (Instituto Manuel Bonilla e Instituto La Ceiba) en un solo momento y tiempo único. metadata Gonzáles Méndez, Cristian Alexis mail crissalex2402@gmail.com (2022) TIC´s en la educación: Uso de herramientas tecnológicas aplicadas al área de física el año 2021 en los institutos públicos de La Ceiba, Honduras. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Texto completo no disponible.Resumen
Los procesos educativos son procesos dinámicos, los cuales se estructuran y restructuran con el fin de dinamizar las formas en las que los docentes perciben los entornos áulicos e imparten el conocimiento, tanto en los escenarios que ellos mismos desarrollan como los escenarios que desarrollan sus estudiantes en entornos de aprendizaje cooperativo. Es prácticamente imposible no notar el alto impacto que la tecnología ha causado tanto en los entornos sociales como en los entornos educativos, es por ello que el presente trabajo investigativo se centra en abordar como se suscita el uso de las TIC’s aplicadas al área de física durante la pandemia en los institutos públicos de La Ceiba, Honduras en el año 2021. Para ello, se centra en diagnosticar el uso de herramientas tecnológicas en el área de Física durante el contexto pandémico del año 2021 por parte de los docentes en el programa de Bachillerato en Ciencias y Humanidades desarrollado en los dos institutos públicos de la ciudad de La Ceiba, Atlántida, Honduras.Así mismo; se organiza y desarrolla bajo una metodología cuantitativa, ya que se busca conocer la percepción que los profesores del programa de Bachillerato en Ciencias y Humanidades hondureño desarrollado en los institutos públicos de la ciudad de La Ceiba, Honduras a través de la aplicación de un instrumento. También se busca dar respuesta a tres hipótesis investigativas, las cuales se han planteado previamente en su respectivo apartado. Posterior a la aplicación del instrumento para recabar la información proporcionada por los educandos, se espera que mediante el uso de los diversos programas y aplicaciones estadísticas se pueda realizar un análisis más detallado y fundamentado sobre la problemática que se investiga en el presente proyecto de investigación.Es importante mencionar que al momento de realizar el presente proceso investigativo se desarrolla bajo un enfoque cuantitativo ya que es este el que permite llevar una mejor secuencia de las etapas del proceso. Así mismo, mediante la aplicación del instrumento investigativo se pretende brindar respuestas más objetivas y apegadas a la realidad del fenómeno investigado. Dicho enfoque permitirá ir haciendo pequeñas predicciones en las diferentes etapas del proyecto, así como tener un mayor porcentaje de precisión al momento de tabular los datos recabados.Es por ello que, en búsqueda de dar un desarrollo acorde al objetivo principal, la presente investigación se sustenta bajo una metodología con diseño no experimental, transversal y descriptivo, ya que este proceso buscará recabar información proporcionada por los profesores de los dos institutos educativos (Instituto Manuel Bonilla e Instituto La Ceiba) en un solo momento y tiempo único.
Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
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Palabras Clave: | Tecnología de la Información y la Comunicación, Pandemia, La Ceiba, Honduras. |
Clasificación temática: | Materias > Educación |
Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster |
Depositado: | 14 Mar 2024 23:30 |
Ultima Modificación: | 14 Mar 2024 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2563 |
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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice
The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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What works in financial education? Experimental evidence on program impact
Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.
Gonzalo Llamosas García mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
García
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Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.
Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,
Zhao
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Econometric analysis has long been integral to measuring sustainable environmental quality, with panel data methods, such as fixed and random effects models, becoming the focal point of modern research. Initially, such methods were used to simply investigate environmental issues, but recent years have seen a shift toward the study of random effects models, focusing on hypothesis testing and policy debates. However, several important aspects of the Hausman test have not been sufficiently investigated in the literature. This study seeks to evaluate the utility of the Hausman test using a real dataset from tourism and globalization, exploring their effects on sustainable environmental quality. Additionally, the study examines key factors contributing to environmental issues including economic growth and energy consumption, as critical explanatory variables. By investigating the relationship between tourism, globalization, economic growth, and energy use, the research focuses on the top 10 most visited economies: France, the USA, Spain, China, Turkey, Italy, Mexico, Germany, Thailand, and the UK. Using panel data and the cross-sectional random effects model for the period of 1998 to 2024, the study produces reliable estimations of these relationships. The empirical findings suggest that while the Hausman test favors the fixed effect model, the real-world characteristics of these countries point to the random effect model, highlighting the negative impact of economic growth, energy consumption, and globalization on sustainable environmental quality. It is also suggested that socio-environmental factors should be considered for each destination for sustainable environmental quality.
Saba Nourin mail , Ismat Nasim mail , Hafiz Muhammad Raza ur Rehman mail , Elisabeth Caro Montero mail elizabeth.caro@uneatlantico.es, Mirtha Silvana Garat de Marin mail silvana.marin@uneatlantico.es, Nagwan Abdel Samee mail , Imran Ashraf mail ,
Nourin
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A systematic review of deep learning methods for community detection in social networks
Introduction: The rapid expansion of generated data through social networks has introduced significant challenges, which underscores the need for advanced methods to analyze and interpret these complex systems. Deep learning has emerged as an effective approach, offering robust capabilities to process large datasets, and uncover intricate relationships and patterns. Methods: In this systematic literature review, we explore research conducted over the past decade, focusing on the use of deep learning techniques for community detection in social networks. A total of 19 studies were carefully selected from reputable databases, including the ACM Library, Springer Link, Scopus, Science Direct, and IEEE Xplore. This review investigates the employed methodologies, evaluates their effectiveness, and discusses the challenges identified in these works. Results: Our review shows that models like graph neural networks (GNNs), autoencoders, and convolutional neural networks (CNNs) are some of the most commonly used approaches for community detection. It also examines the variety of social networks, datasets, evaluation metrics, and employed frameworks in these studies. Discussion: However, the analysis highlights several challenges, such as scalability, understanding how the models work (interpretability), and the need for solutions that can adapt to different types of networks. These issues stand out as important areas that need further attention and deeper research. This review provides meaningful insights for researchers working in social network analysis. It offers a detailed summary of recent developments, showcases the most impactful deep learning methods, and identifies key challenges that remain to be explored.
Mohamed El-Moussaoui mail , Mohamed Hanine mail , Ali Kartit mail , Mónica Gracia Villar mail monica.gracia@uneatlantico.es, Helena Garay mail helena.garay@uneatlantico.es, Isabel de la Torre Díez mail ,
El-Moussaoui