Desarrollo de guía estratégica de asesoría familiar para continuidad educativa en casa por contingencia, para la escuela Manuel Bonilla de Mapulaca, Honduras
Thesis Subjects > Psychology Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects Cerrado Español El presente proyecto presenta la importancia de desarrollar un modelo estratégico de asesoría familia para la continuidad de la educación formal en casa por contingencia. En Honduras como en todos los centros educativos se está atravesando por una crisis metodología en cuanto al rol de funciones del triángulo educativo. Este proyecto tiene como función generar una guía como un elemento alternativo para docentes padres y estudiantes, que sirva de preparación para afrontar el proceso educativo durante una contingencia, donde se especifican problemáticas y las acciones para contrarrestarlas. Así mismo genera una investigación sólida en aspectos elementales con relación a la temática, permitiendo enlazar contenidos con la práctica. La necesidad del sistema educativo a causa del COVID-19 ha dejado ver las debilidades que educadores, padres y alumnos presentan en temas como tecnología, pedagogía, comunicación familiar, estrategias metodológicas y falta de un plan de acción para darle continuidad a la educación en casa debido a contingencias. Este trabajo está fundamentado en una recopilación teórica sobre antecedentes y situación actual del sistema educativo, sirviendo como referente para ubicar al lector en aspectos generales. Así mismo contiene la investigación de antecedentes teóricos sobre aprendizaje, educación formal en el hogar, el rol de la familia, el homeschooling, antecedentes sobre la educación y contingencia, siendo elementos integradores que generan una base teórica con respecto a la investigación. La descripción de lo antes mencionado servirá para comprender la relación existente entre educación y familia y las posibilidades que el núcleo familiar ofrece como centro de aprendizaje. Este proyecto contiene una fundamentación teórica en teorías como el constructivismo, el aprendizaje significativo y el aprendizaje social como mecanismos que explican la manera en que el ser humano aprende, asociando estas con el propósito de la guía estratégica que es el guiar y desarrollar guías alternativas para familias con relación al proceso educativo. A su vez ofrece la propuesta del diseño de una guía estratégica de asesoría familiar que posibilite a las mismas potenciar sus capacidades como educadores para afrontar la responsabilidad que conlleva la educación formal en casa ocasionada por contingencias, así mismo guiar el proceso educativo y generar alternativas para el triángulo educativo. Tomando como bases algunos elementos del Homeschooling para el diseño de tal la guía, sirviendo de ejemplos la estructura que en otros países se presentan y lo efectivo que se vuelve la aplicación del mismo. Como agente evaluador se genera un análisis de su función, alcances y falencias con el fin de validar su eficacia. La guía se desarrolla gracias a la exhaustiva recopilación de información mediante encuestas, entrevistas y estudio bibliográfico. Este estudio ofrece a detalle el proceso a seguir en la implementación una guía estratégica de asesoría familiar para la educación formal en casa por contingencia, siendo a través de resultados obtenidos mediante un proceso metodológico, de carácter descriptivo, con encuestas y entrevistas a expertos y socialización del proyecto a un grupo focal que permiten finalizar el proyecto con conclusiones sobre el tema estudiado. metadata Corea Martinez, Wilfredo Antonio mail wilfredocorea@yahoo.es (2022) Desarrollo de guía estratégica de asesoría familiar para continuidad educativa en casa por contingencia, para la escuela Manuel Bonilla de Mapulaca, Honduras. Masters thesis, UNSPECIFIED.
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El presente proyecto presenta la importancia de desarrollar un modelo estratégico de asesoría familia para la continuidad de la educación formal en casa por contingencia. En Honduras como en todos los centros educativos se está atravesando por una crisis metodología en cuanto al rol de funciones del triángulo educativo. Este proyecto tiene como función generar una guía como un elemento alternativo para docentes padres y estudiantes, que sirva de preparación para afrontar el proceso educativo durante una contingencia, donde se especifican problemáticas y las acciones para contrarrestarlas. Así mismo genera una investigación sólida en aspectos elementales con relación a la temática, permitiendo enlazar contenidos con la práctica. La necesidad del sistema educativo a causa del COVID-19 ha dejado ver las debilidades que educadores, padres y alumnos presentan en temas como tecnología, pedagogía, comunicación familiar, estrategias metodológicas y falta de un plan de acción para darle continuidad a la educación en casa debido a contingencias. Este trabajo está fundamentado en una recopilación teórica sobre antecedentes y situación actual del sistema educativo, sirviendo como referente para ubicar al lector en aspectos generales. Así mismo contiene la investigación de antecedentes teóricos sobre aprendizaje, educación formal en el hogar, el rol de la familia, el homeschooling, antecedentes sobre la educación y contingencia, siendo elementos integradores que generan una base teórica con respecto a la investigación. La descripción de lo antes mencionado servirá para comprender la relación existente entre educación y familia y las posibilidades que el núcleo familiar ofrece como centro de aprendizaje. Este proyecto contiene una fundamentación teórica en teorías como el constructivismo, el aprendizaje significativo y el aprendizaje social como mecanismos que explican la manera en que el ser humano aprende, asociando estas con el propósito de la guía estratégica que es el guiar y desarrollar guías alternativas para familias con relación al proceso educativo. A su vez ofrece la propuesta del diseño de una guía estratégica de asesoría familiar que posibilite a las mismas potenciar sus capacidades como educadores para afrontar la responsabilidad que conlleva la educación formal en casa ocasionada por contingencias, así mismo guiar el proceso educativo y generar alternativas para el triángulo educativo. Tomando como bases algunos elementos del Homeschooling para el diseño de tal la guía, sirviendo de ejemplos la estructura que en otros países se presentan y lo efectivo que se vuelve la aplicación del mismo. Como agente evaluador se genera un análisis de su función, alcances y falencias con el fin de validar su eficacia. La guía se desarrolla gracias a la exhaustiva recopilación de información mediante encuestas, entrevistas y estudio bibliográfico. Este estudio ofrece a detalle el proceso a seguir en la implementación una guía estratégica de asesoría familiar para la educación formal en casa por contingencia, siendo a través de resultados obtenidos mediante un proceso metodológico, de carácter descriptivo, con encuestas y entrevistas a expertos y socialización del proyecto a un grupo focal que permiten finalizar el proyecto con conclusiones sobre el tema estudiado.
Item Type: | Thesis (Masters) |
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Uncontrolled Keywords: | Asesoramiento educativo, asesoría familiar, couseling, educación, estrategias, educación formal. |
Subjects: | Subjects > Psychology |
Divisions: | Europe University of Atlantic > Teaching > Final Master Projects |
Date Deposited: | 24 Oct 2023 23:30 |
Last Modified: | 24 Oct 2023 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/1330 |
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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The aim of this study was to investigate the effects of enzymatic treatments (pectinase, pectin lyase, and cellulase) on the in vitro digestion and fermentation characteristics of whole mulberry fruit juice. The analysis focused on changes in carbohydrate properties within the black mulberry fruit matrix during simulated digestion and fermentation. Human fecal microbiota were collected and introduced to the fruit matrix to monitor the fate of both soluble and insoluble polysaccharides during fermentation. The results revealed that enzymatic treatments enhanced the solubilization of carbohydrates from mulberry fruits, with pectinase showing the most significant effect. Throughout the process of in vitro digestion, there was a gradual increase in the percentage of solubilized carbohydrates from the mulberry juice substrate. The digested suspensions underwent dialysis to remove degradation fragments, and a lower quantity of carbohydrate in the enzyme-treated groups compared to the control. Polysaccharide populations with varying molecular weights (Mw) were obtained from the soluble fractions of mulberry residues for subsequent fermentation. An increase in Mw of soluble polysaccharides was detected by HPSEC during fermentation in certain cases. The gut microbiota demonstrated the ability to convert specific insoluble fractions into soluble components, which were subsequently subjected to microbial utilization. Enzymatic treatments during mulberry juice preparation can potentially positively impact health by influencing gut microbiota and short-chain fatty acid (SCFA) modulations. Enzymes could serve as valuable tools for producing functional fruit and vegetable juices, with the need to specify processing conditions for specific raw materials remaining a subject of further investigation.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Yuxin Wang mail , Songen Wang mail , Henk A. Schols mail , Hauke Smidt mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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Manuka honey, which is rich in pinocembrin, quercetin, naringenin, salicylic, p-coumaric, ferulic, syringic and 3,4-dihydroxybenzoic acids, has been shown to have pleiotropic effects against colon cancer cells. In this study, potential chemosensitizing effects of Manuka honey against 5-Fluorouracil were investigated in colonspheres enriched with cancer stem cells (CSCs), which are responsible for chemoresistance. Results showed that 5-Fluorouracil increased when it was combined with Manuka honey by downregulating the gene expression of both ATP-binding cassette sub-family G member 2, an efflux pump and thymidylate synthase, the main target of 5-Fluorouracil which regulates the ex novo DNA synthesis. Manuka honey was associated with decreased self-renewal ability by CSCs, regulating expression of several genes in Wnt/β-catenin, Hedgehog and Notch pathways. This preliminary study opens new areas of research into the effects of natural compounds in combination with pharmaceuticals and, potentially, increase efficacy or reduce adverse effects.
Danila Cianciosi mail , Yasmany Armas Diaz mail , José M. Alvarez-Suarez mail , Xiumin Chen mail , Di Zhang mail , Nohora Milena Martínez López mail nohora.martinez@uneatlantico.es, Mercedes Briones Urbano mail mercedes.briones@uneatlantico.es, José L. Quiles mail jose.quiles@uneatlantico.es, Adolfo Amici mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es,
Cianciosi
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The Internet of Things (IoT) has recently surpassed wired communication. WiMAX is a wireless transmission technology that allows for faster internet access. Wireless network innovations, like some other communication networks, are not safe and secure. Security and authorization models are intended to prevent unauthorized use of network services. Numerous authorization and encrypted communication mechanisms have been introduced for WiMAX privacy, but the communication systems are still insecure and vulnerable to attacks such as zero-day attacks, rouge base station attacks, Man in the Middle (MITM) attacks, and Denial of Service (DoS) attacks. Wireless technologies have come a long way in the last few decades. Because most wireless transmission systems rely on radio signals, the system channel is essentially vulnerable to interception. As a result, data security is always critical in the presentation of a system. Because WiMAX is a wireless communication technology, it is particularly vulnerable to interception, so security is a top priority. Individuals must be protected from security breaches that occur across network interfaces, networking devices, and everything in between. Robust security management is required to protect WiMAX from attacks and vulnerabilities, despite the fact that emerging Artificial Intelligence (AI) technologies necessitate different security governance than existing technologies. We proposed an Optimized Privacy Information Exchange Schema for Explainable AI Empowered WiMAX-based IoT that addresses vulnerabilities and threats during the identification and authorization phases to improve the functionality and performance characteristics of the traditional system. The Scyther tool was used to validate the proposed privacy scheme, which is safer and more secure than existing systems.
Premkumar Chithaluru mail , Aman Singh mail aman.singh@uneatlantico.es, Jagjit Singh Dhatterwal mail , Ali Hassan Sodhro mail , Marwan Ali Albahar mail , Anca Jurcut mail , Ahmed Alkhayyat mail ,
Chithaluru
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Morenas-Aguilar, MD, Ruiz-Alias, SA, Blanco, AM, Lago-Fuentes, C, García-Pinillos, F, and Pérez-Castilla, A. Does the menstrual cycle impact the maximal neuromuscular capacities of women? An analysis before and after a graded treadmill test to exhaustion. J Strength Cond Res 37(11): 2185–2191, 2023. This study explored the effect of the menstrual cycle (MC) on the maximal neuromuscular capacities of the lower-body muscles obtained before and after a graded exercise test conducted on a treadmill to exhaustion. Sixteen physically active women were tested at −11 ± 3, −5 ± 3, and 5 ± 3 days from the luteinizing peak for the early follicular, late follicular, and midluteal phases. In each session, the individualized load-velocity (L-V) relationship variables (load-axis intercept [L0], velocity-axis intercept [v0], and area under the L-V relationship line [Aline]) were obtained before and after a graded exercise test conducted on a treadmill to exhaustion using the 2-point method (3 countermovement jumps with a 0.5-kg barbell and 2 back squats against a load linked to a mean velocity of 0.55 m·second−1). At the beginning of each session, no significant differences were reported for L0 (p = 0.726; ES ≤ 0.18), v0 (p = 0.202; ES ≤ 0.37), and Aline (p = 0.429; ES ≤ 0.30) between the phases. The MC phase × time interaction did not reach statistical significance for any L-V relationship variable (p ≥ 0.073). A significant main effect of “time” was observed for L0 (p < 0.001; ES = −0.77) and Aline (p = 0.002; ES = −0.59) but not for v0 (p = 0.487; ES = 0.12). These data suggest that the lower-body maximal neuromuscular capacities obtained before and after a graded treadmill test are not significantly affected by MC, although there is a high variability in the individual response.
María Dolores Morenas-Aguilar mail , Santiago A. Ruiz-Alias mail , Aitor Marcos Blanco mail , Carlos Lago-Fuentes mail carlos.lago@uneatlantico.es, Felipe García-Pinillos mail , Alejandro Pérez-Castilla mail ,
Morenas-Aguilar