Diseño de programa educativo para la gestión de los conflictos en el aula, a través de las TIC
Tesis Materias > Educación Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Cerrado Español El siguiente trabajo que presento, es un proyecto de corte profesionalizante, el cual se basa en el diseño de un proyecto motivado por problemas de conductas disruptivas en el aula de un centro concreto, el aula de 3o de Primaria del CEIP San Félix en Zarandona, Murcia. Para ello, en primer lugar he redactado la descripción del problema existente con el fin de diseñar un proyecto lo más contextualizado posible a las características que nos encontramos. Una vez descrito el problema me he planteado aquellos objetivos viables y realistas encaminados al diseño del mismo. Dichos objetivos nacen de la necesidad de detectar aquellas conductas que están dificultando el profesorado ejercer su proceso de enseñanza aprendizaje, una vez localizadas ver cómo se han gestionado anteriormente ese tipo de soluciones y por último elaborar y diseñar un proyecto que consiga los resultados deseados. La idea nace de la necesidad de diseñar un proyecto para paliar o minimizar las conductas disruptivas en un aula a través de algo tan importante como es la motivación, y la cual queremos impulsarla mediante el uso de las nuevas tecnologías en el aula, considerando que existe una relación directa entre la motivación del alumno y las nuevas prácticas metodológicas. Para todo ese trabajo he construido un Marco teórico que nos conduce a conocer los tipos de conflicto y conductas disruptivas que existen, de qué hablamos cuando nos referimos a conductas disruptivas en el aula y en la era de la etapa de primaria, como favorece el uso de las nuevas tecnologías el comportamiento de los discentes en esta etapa y cuál es la perspectiva teórica que podría solucionar el problema planteado. Los resultados muestran que la mayoría del profesorado del centro está insatisfecho con el estado de la convivencia, considerando su deterioro en los últimos tres años. Además, indican una mayor frecuencia de ciertas conductas inadecuadas como desobedecer, interrumpir y faltar el respeto al docente, dificultando en gran medida el proceso educativo y deteriorando la convivencia en el centro. Estos datos, se unen al alto grado de alumnado donde predomina el estilo de resolución competitivo, destacando los bajos valores en el estilo negociador.Para ello me he apoyado en una metodología que de respuesta a todos los actores participantes en la solución del problema. Para ello realizaré una recolección deinformación sobre la situación actual y como se actuado en el pasado recogeré esa información y la analizaré para poder desarrollar el proyecto más adecuado a las características. Utilizaré una metodología basada en el aprendizaje significativo, en la motivación del alumnado, partiendo de los intereses de este.Los resultados obtenidos serán clave para el desarrollo y el diseño del proyecto en cuestión, así que para finalizar presentaré el modelo adecuado a la propuesta, las actividades específicas a las que tiene que enfrentarse el equipo docente del aula y evaluaré la futura propuesta para llegar a una conclusión y pasado el tiempo se pueda valorar la eficacia del mismo. metadata Fornieles Sánchez, Matías mail mafosan@icloud.com (2022) Diseño de programa educativo para la gestión de los conflictos en el aula, a través de las TIC. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Texto completo no disponible.Resumen
El siguiente trabajo que presento, es un proyecto de corte profesionalizante, el cual se basa en el diseño de un proyecto motivado por problemas de conductas disruptivas en el aula de un centro concreto, el aula de 3o de Primaria del CEIP San Félix en Zarandona, Murcia. Para ello, en primer lugar he redactado la descripción del problema existente con el fin de diseñar un proyecto lo más contextualizado posible a las características que nos encontramos. Una vez descrito el problema me he planteado aquellos objetivos viables y realistas encaminados al diseño del mismo. Dichos objetivos nacen de la necesidad de detectar aquellas conductas que están dificultando el profesorado ejercer su proceso de enseñanza aprendizaje, una vez localizadas ver cómo se han gestionado anteriormente ese tipo de soluciones y por último elaborar y diseñar un proyecto que consiga los resultados deseados. La idea nace de la necesidad de diseñar un proyecto para paliar o minimizar las conductas disruptivas en un aula a través de algo tan importante como es la motivación, y la cual queremos impulsarla mediante el uso de las nuevas tecnologías en el aula, considerando que existe una relación directa entre la motivación del alumno y las nuevas prácticas metodológicas. Para todo ese trabajo he construido un Marco teórico que nos conduce a conocer los tipos de conflicto y conductas disruptivas que existen, de qué hablamos cuando nos referimos a conductas disruptivas en el aula y en la era de la etapa de primaria, como favorece el uso de las nuevas tecnologías el comportamiento de los discentes en esta etapa y cuál es la perspectiva teórica que podría solucionar el problema planteado. Los resultados muestran que la mayoría del profesorado del centro está insatisfecho con el estado de la convivencia, considerando su deterioro en los últimos tres años. Además, indican una mayor frecuencia de ciertas conductas inadecuadas como desobedecer, interrumpir y faltar el respeto al docente, dificultando en gran medida el proceso educativo y deteriorando la convivencia en el centro. Estos datos, se unen al alto grado de alumnado donde predomina el estilo de resolución competitivo, destacando los bajos valores en el estilo negociador.Para ello me he apoyado en una metodología que de respuesta a todos los actores participantes en la solución del problema. Para ello realizaré una recolección deinformación sobre la situación actual y como se actuado en el pasado recogeré esa información y la analizaré para poder desarrollar el proyecto más adecuado a las características. Utilizaré una metodología basada en el aprendizaje significativo, en la motivación del alumnado, partiendo de los intereses de este.Los resultados obtenidos serán clave para el desarrollo y el diseño del proyecto en cuestión, así que para finalizar presentaré el modelo adecuado a la propuesta, las actividades específicas a las que tiene que enfrentarse el equipo docente del aula y evaluaré la futura propuesta para llegar a una conclusión y pasado el tiempo se pueda valorar la eficacia del mismo.
| Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
|---|---|
| Palabras Clave: | conducta disruptiva, nuevas tecnologías,convivencia,motivación,conflictos. |
| Clasificación temática: | Materias > Educación |
| Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster |
| Depositado: | 24 Oct 2023 23:30 |
| Ultima Modificación: | 24 Oct 2023 23:30 |
| URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/1154 |
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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice
The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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What works in financial education? Experimental evidence on program impact
Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.
Gonzalo Llamosas García mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
García
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Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.
Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,
Zhao
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Detection and classification of brain tumor using a hybrid learning model in CT scan images
Accurate diagnosis of brain tumors is critical in understanding the prognosis in terms of the type, growth rate, location, removal strategy, and overall well-being of the patients. Among different modalities used for the detection and classification of brain tumors, a computed tomography (CT) scan is often performed as an early-stage procedure for minor symptoms like headaches. Automated procedures based on artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) methods are used to detect and classify brain tumors in Computed Tomography (CT) scan images. However, the key challenges in achieving the desired outcome are associated with the model’s complexity and generalization. To address these issues, we propose a hybrid model that extracts features from CT images using classical machine learning. Additionally, although MRI is a common modality for brain tumor diagnosis, its high cost and longer acquisition time make CT scans a more practical choice for early-stage screening and widespread clinical use. The proposed framework has different stages, including image acquisition, pre-processing, feature extraction, feature selection, and classification. The hybrid architecture combines features from ResNet50, AlexNet, LBP, HOG, and median intensity, classified using a multilayer perceptron. The selection of the relevant features in our proposed hybrid model was extracted using the SelectKBest algorithm. Thus, it optimizes the proposed model performance. In addition, the proposed model incorporates data augmentation to handle the imbalanced datasets. We employed a scoring function to extract the features. The Classification is ensured using a multilayer perceptron neural network (MLP). Unlike most existing hybrid approaches, which primarily target MRI-based brain tumor classification, our method is specifically designed for CT scan images, addressing their unique noise patterns and lower soft-tissue contrast. To the best of our knowledge, this is the first work to integrate LBP, HOG, median intensity, and deep features from both ResNet50 and AlexNet in a structured fusion pipeline for CT brain tumor classification. The proposed hybrid model is tested on data from numerous sources and achieved an accuracy of 94.82%, precision of 94.52%, specificity of 98.35%, and sensitivity of 94.76% compared to state-of-the-art models. While MRI-based models often report higher accuracies, the proposed model achieves 94.82% on CT scans, within 3–4% of leading MRI-based approaches, demonstrating strong generalization despite the modality difference. The proposed hybrid model, combining hand-crafted and deep learning features, effectively improves brain tumor detection and classification accuracy in CT scans. It has the potential for clinical application, aiding in early and accurate diagnosis. Unlike MRI, which is often time-intensive and costly, CT scans are more accessible and faster to acquire, making them suitable for early-stage screening and emergency diagnostics. This reinforces the practical and clinical value of the proposed model in real-world healthcare settings.
Roja Ghasemi mail , Naveed Islam mail , Samin Bayat mail , Muhammad Shabir mail , Shahid Rahman mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre mail , Ángel Gabriel Kuc Castilla mail angel.kuc@uneatlantico.es, Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx,
Ghasemi
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Evidence suggests that first- and second-generation mindfulness-based interventions (MBIs) can improve body image concerns in adolescents and adults. However, a systematic review of such interventions is lacking. The aim of this study is to synthesize evidence from randomized controlled trials evaluating the efficacy of both first- and second-generation MBIs in reducing negative body image and enhancing positive body image. Database searches were conducted in PubMed, CoChrane, Proquest Thesis & Dissertations and ScienceDirect up to August 2025, identifying 3394 records. After screening, 43 studies met eligibility criteria (n = 7979) and were evaluated for methodological quality following PRISMA guidelines. Of them, 16 (37.2 %) evaluated first-generation MBIs, while the remaining 27 studies (55.8 %) examined second-generation MBIs, with self-compassion being the most commonly used intervention. Only one study used both generations. Both first- and second-generation interventions demonstrated moderate to large effect sizes in most studies, with 94 % reporting significant improvements in at least one body image outcome. The methodological quality, assessed using the JBI tool, was rated as having either low risk of bias or some concerns in nearly 70 % of the studies. These findings highlight the global efficacy of MBIs for reducing negative body image and improving positive body image, while also underscoring the need for future research to employ more methodologically rigorous designs, multidimensional outcome measures, and greater inclusion of diverse sex, gender, and ethnic groups.
Alba Gutiérrez Cabrero mail , Marian González-García mail marian.gonzalez@uneatlantico.es,
Gutiérrez Cabrero
