IMMERSIVE TECH: Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos
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El proyecto de investigación que se pretende llevar a cabo se refiere a la “Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos“, y está orientado a una investigación que nos permita aplicar tecnologías de la información para simular entornos reales que son útiles en el ámbito de la educación y en concreto pretendemos innovar en los sistemas de evaluación que permitan a los docentes emplear estos entornos digitales.
Las plataformas y medios digitales están cada vez más presentes en la sociedad y por ende en las organizaciones empresariales. Los profesionales de la educación no son ajenos a esta situación y se aprovechan de estas tecnologías y a la vez se enfrentan al reto de adaptarse de manera constante al avance tecnológico y a las repercusiones que tiene en su desempeño. En este ámbito, el desarrollo de las plataformas digitales para aprendizaje se ha visto impulsado por la confluencia de múltiples factores entre los cuales se destaca el avance tecnológico, la disponibilidad de dispositivos, las nuevas generaciones de nativos digitales. La formación e-learning es un ejemplo del auge de estas plataformas digitales pero todavía nos encontramos tecnologías más avanzadas como la realidad virtual, tecnologías inmersivas, Internet de las Cosas, etc. que también tienen o tendrán cabida en el entorno educativo.
Nuestro proyecto nace con el objetivo de aportar valor a este escenario alrededor de los conocidos como entornos virtuales.
Desde el sector educativo universitario, se ha sabido ver la oportunidad de la aplicación de estas técnicas a los procesos formativos del alumnado, inicialmente desde las ramas de la ingeniería que se dedicaban al propio desarrollo de estas tecnologías, y posteriormente desde las disciplinas más afines al aprendizaje cognitivo humano como pueden ser la Psicología o la Pedagogía que buscan evaluar estas técnicas respecto a otras metodologías más clásicas presentes en la Educación.
Sin embargo, como se puede extraer de diversos artículos científicos que aplican estas modalidades para la educación, persisten carencias para que los docentes de cualquier área/disciplina dispongan de herramientas lo suficientemente intuitivas para crear los entornos virtuales para simular los entornos profesionales de su especialidad. El diseño de herramientas para docentes (T. Budai, 2019), ayudaría a evitar estas barreras de entrada para extender su uso.
Por otro lado, aunque las publicaciones que aplican este tipo de tecnologías a la enseñanza (N. Pellas, 2020), la formación profesional (H. B. Andersson, 2020), o incluso a aprendizajes cognitivos (E. Rho, 2020), consideran que son muy positivas desde el punto de vista pedagógico (H. Ardiny, 2018), se reclama una necesidad en cuanto a establecer unas métricas y metodologías de evaluación apropiadas al proceso de enseñanza-aprendizaje (A. Dengel, 2018), (A. Christopoulos, 2019). En algunos casos se habla la gran asignatura pendiente, que es el tema de la evaluación. Cuando los docentes intentan implementar instrumentos de evaluación basados en entornos digitales, encuentran dificultades para hallar el equilibrio entre la evaluación, la metodología y el uso de los nuevos medios.
Ante este escenario, el proyecto pretende diseñar y desarrollar un entorno virtual experimental para la educación práctica universitaria con énfasis en el sistema de evaluación del proceso de aprendizaje y el control de calidad.
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mls@devnull.funiber.org
(2021)
IMMERSIVE TECH: Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos.
Repositorio de la Universidad.
(Inédito)
Resumen
El proyecto de investigación que se pretende llevar a cabo se refiere a la “Formación práctica mediante la aplicación de tecnologías basadas en entornos virtuales, aumentados e inmersivos“, y está orientado a una investigación que nos permita aplicar tecnologías de la información para simular entornos reales que son útiles en el ámbito de la educación y en concreto pretendemos innovar en los sistemas de evaluación que permitan a los docentes emplear estos entornos digitales. Las plataformas y medios digitales están cada vez más presentes en la sociedad y por ende en las organizaciones empresariales. Los profesionales de la educación no son ajenos a esta situación y se aprovechan de estas tecnologías y a la vez se enfrentan al reto de adaptarse de manera constante al avance tecnológico y a las repercusiones que tiene en su desempeño. En este ámbito, el desarrollo de las plataformas digitales para aprendizaje se ha visto impulsado por la confluencia de múltiples factores entre los cuales se destaca el avance tecnológico, la disponibilidad de dispositivos, las nuevas generaciones de nativos digitales. La formación e-learning es un ejemplo del auge de estas plataformas digitales pero todavía nos encontramos tecnologías más avanzadas como la realidad virtual, tecnologías inmersivas, Internet de las Cosas, etc. que también tienen o tendrán cabida en el entorno educativo. Nuestro proyecto nace con el objetivo de aportar valor a este escenario alrededor de los conocidos como entornos virtuales. Desde el sector educativo universitario, se ha sabido ver la oportunidad de la aplicación de estas técnicas a los procesos formativos del alumnado, inicialmente desde las ramas de la ingeniería que se dedicaban al propio desarrollo de estas tecnologías, y posteriormente desde las disciplinas más afines al aprendizaje cognitivo humano como pueden ser la Psicología o la Pedagogía que buscan evaluar estas técnicas respecto a otras metodologías más clásicas presentes en la Educación. Sin embargo, como se puede extraer de diversos artículos científicos que aplican estas modalidades para la educación, persisten carencias para que los docentes de cualquier área/disciplina dispongan de herramientas lo suficientemente intuitivas para crear los entornos virtuales para simular los entornos profesionales de su especialidad. El diseño de herramientas para docentes (T. Budai, 2019), ayudaría a evitar estas barreras de entrada para extender su uso. Por otro lado, aunque las publicaciones que aplican este tipo de tecnologías a la enseñanza (N. Pellas, 2020), la formación profesional (H. B. Andersson, 2020), o incluso a aprendizajes cognitivos (E. Rho, 2020), consideran que son muy positivas desde el punto de vista pedagógico (H. Ardiny, 2018), se reclama una necesidad en cuanto a establecer unas métricas y metodologías de evaluación apropiadas al proceso de enseñanza-aprendizaje (A. Dengel, 2018), (A. Christopoulos, 2019). En algunos casos se habla la gran asignatura pendiente, que es el tema de la evaluación. Cuando los docentes intentan implementar instrumentos de evaluación basados en entornos digitales, encuentran dificultades para hallar el equilibrio entre la evaluación, la metodología y el uso de los nuevos medios. Ante este escenario, el proyecto pretende diseñar y desarrollar un entorno virtual experimental para la educación práctica universitaria con énfasis en el sistema de evaluación del proceso de aprendizaje y el control de calidad.
Tipo de Documento: | Otro |
---|---|
Palabras Clave: | entornos virtuales, realidad aumentada, realidad virtual, entornos inmersivos, formación práctica |
Clasificación temática: | Materias > Ingeniería |
Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Investigación > Proyectos I+D+I Fundación Universitaria Internacional de Colombia > Investigación > Proyectos I+D+I Universidad Internacional Iberoamericana México > Investigación > Proyectos I+D+I Universidad Internacional Iberoamericana Puerto Rico > Investigación > Proyectos I+D+I Universidad Internacional do Cuanza > Investigación > Proyectos I+D+I |
Depositado: | 07 Sep 2022 23:30 |
Ultima Modificación: | 25 Abr 2023 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/3518 |
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The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.
Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,
Alemany Iturriaga
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Plant stress reduction research has advanced significantly with the use of Artificial Intelligence (AI) techniques, such as machine learning and deep learning. This is a significant step toward sustainable agriculture. Innovative insights into the physiological responses of plants mostly crops to drought stress have been revealed through the use of complex algorithms like gradient boosting, support vector machines (SVM), recurrent neural network (RNN), and long short-term memory (LSTM), combined with a thorough examination of the TYRKC and RBR-E3 domains in stress-associated signaling proteins across a range of crop species. Modern resources were used in this study, including the UniProt protein database for crop physiochemical properties associated with specific signaling domains and the SMART database for signaling protein domains. These insights were then applied to deep learning and machine learning techniques after careful data processing. The rigorous metric evaluations and ablation analysis that typified the study’s approach highlighted the algorithms’ effectiveness and dependability in recognizing and classifying stress events. Notably, the accuracy of SVM was 82%, while gradient boosting and RNN showed 96%, and 94%, respectively and LSTM obtained an astounding 97% accuracy. The study observed these successes but also highlights the ongoing obstacles to AI adoption in agriculture, emphasizing the need for creative thinking and interdisciplinary cooperation. In addition to its scholarly value, the collected data has significant implications for improving resource efficiency, directing precision agricultural methods, and supporting global food security programs. Notably, the gradient boosting and LSTM algorithm outperformed the others with an exceptional accuracy of 96% and 97%, demonstrating their potential for accurate stress categorization. This work highlights the revolutionary potential of AI to completely disrupt the agricultural industry while simultaneously advancing our understanding of plant stress responses.
Tariq Ali mail , Saif Ur Rehman mail , Shamshair Ali mail , Khalid Mahmood mail , Silvia Aparicio Obregón mail silvia.aparicio@uneatlantico.es, Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Tahir Khurshaid mail , Imran Ashraf mail ,
Ali
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review
Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.
Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,
Sumalla Cano
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Uterine leiomyomas are the most common benign, monoclonal, gynaecological tumors in a woman’s uterus, while leiomyosarcoma is a rare but aggressive condition caused by the malignant transformation of the myometrium. To overcome the common obstacles related to the methods usually used to study these pathologies, we aimed to devise three-dimensional models of myometrium, uterine leiomyoma and leiomyosarcoma cell lines, using two different types of biocompatible scaffolds. Specifically, we exploited the agarose gel matrix in common 6-well plates and the alginate matrix using Bioprinting INKREDIBLE + (CELLINK), a pneumatic extruded base equipped with a system with double printheads, and a UV printer LED curing system. Both methods allowed the development of 3D spheroids of all three cell types, that were also suitable for morphological investigations. We showed that all cell types embedded in both agarose and alginate formed spheroids in their growth medium. The spheroids successfully proliferated and self-organized into complex structures, developing a sustainable system that emulated the condition of the tissues through the accumulation of extracellular matrix. These models could be useful for a better understanding of pathophysiology, etiopathogenesis, and testing new methods or molecules from a preventive and therapeutic point of view.
Pamela Pellegrino mail , Stefania Greco mail , Abel Duménigo Gonzàlez mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Stefano Raffaele Giannubilo mail , Giovanni Delli Carpini mail , Franco Capocasa mail , Bruno Mezzetti mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Andrea Ciavattini mail , Pasquapina Ciarmela mail ,
Pellegrino