Las metodologías activas en la Etnomatemática y su influencia en la enseñanza aprendizaje de la matemática en los estudiantes de sexto semestre de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Matemática de la Universidad Central del Ecuador de la ciudad de Quito en el presente año 2021_2022.
Tesis
Materias > Educación
Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado
Español
En este trabajo de fin de máster se presentan los resultados de un proyecto de investigación en el que se ha pretendido analizar la forma de enseñar las matemáticas en la carrera de Pedagogía de las matemáticas; pues con los nuevos avances tecnológicos y las distintas modalidades de aprendizaje; en este sentido, innovar en educación superior es darle un nuevo rol a los estudiantes, donde sean protagonistas de su propio aprendizaje. La verdadera innovación es conseguir que el alumno se motive, despierte su curiosidad, busque respuestas, desarrolle habilidades y competencias, que las metodologías de enseñanza aprendizaje en las matemáticas se innoven siendo participes de ella las estrategias metodológicas activas. De acuerdo a esta orientación se utilizó un enfoque metodológico mixto y un tipo de investigación de campo para ello, la investigación tomó como población involucrada a los docentes del área de Etnomatemática que imparten la materia en segundo semestre de la Universidad Central de Ecuador en la carrera de Pedagogía de la matemática a quienes se les aplicó dos instrumentos para la recolección de datos: una ficha de observación y la encuesta y a los estudiantes de sexto semestre a quienes se les aplicó una encuesta. Para ello se ha considerado analizar a la Etnomatemática en las metodologías activas, utilizando una ficha de observación y dos encuestas como técnica de recolección de información mediante un cuestionario en dos fases: pre test y test. En la primera se diagnosticó la fiabilidad de los instrumentos referente a: las metodologías activas aplicadas en la enseñanza de la Etnomatemática, el nivel de conocimiento y su interés en participar en la elaboración de una guía de apoyo docente sobre “Las metodologías activas para la enseñanza aprendizaje de la Etnomatemática”. En la segunda fase se aplicó un cuestionario de satisfacción respecto a la propuesta implementada, se realizó un análisis de consistencia interna, en cada uno de los constructos, se obtuvo el Alfa de Cronbach, y validaron los instrumentos por dos expertos del tema. Los resultados permitieron evidenciar que para los estudiantes es muy importante manejar las Tic, utilizar plataformas virtuales como apoyo del aprendizaje, y la utilización de métodos activos aplicados a la resolución de problemas las cuáles les hará posible el desarrollo del pensamiento, lógico, matemático, abstracto el mismo que ven la necesidad de poner en práctica estos conocimientos y que esta enseñanza sea aplicada en la solución del problema de su contexto cultural; el cual generó efectos positivos en satisfacción y en el nivel de conocimiento en la Etnomatemática, de esta forma se contribuyó al desarrollo de las competencias matemáticas en los estudiantes implícitos en la investigación.
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Guamán Coyago, María Rosario
mail
mariaguaman2@yahoo.es
(2022)
Las metodologías activas en la Etnomatemática y su influencia en la enseñanza aprendizaje de la matemática en los estudiantes de sexto semestre de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Matemática de la Universidad Central del Ecuador de la ciudad de Quito en el presente año 2021_2022.
Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Resumen
En este trabajo de fin de máster se presentan los resultados de un proyecto de investigación en el que se ha pretendido analizar la forma de enseñar las matemáticas en la carrera de Pedagogía de las matemáticas; pues con los nuevos avances tecnológicos y las distintas modalidades de aprendizaje; en este sentido, innovar en educación superior es darle un nuevo rol a los estudiantes, donde sean protagonistas de su propio aprendizaje. La verdadera innovación es conseguir que el alumno se motive, despierte su curiosidad, busque respuestas, desarrolle habilidades y competencias, que las metodologías de enseñanza aprendizaje en las matemáticas se innoven siendo participes de ella las estrategias metodológicas activas. De acuerdo a esta orientación se utilizó un enfoque metodológico mixto y un tipo de investigación de campo para ello, la investigación tomó como población involucrada a los docentes del área de Etnomatemática que imparten la materia en segundo semestre de la Universidad Central de Ecuador en la carrera de Pedagogía de la matemática a quienes se les aplicó dos instrumentos para la recolección de datos: una ficha de observación y la encuesta y a los estudiantes de sexto semestre a quienes se les aplicó una encuesta. Para ello se ha considerado analizar a la Etnomatemática en las metodologías activas, utilizando una ficha de observación y dos encuestas como técnica de recolección de información mediante un cuestionario en dos fases: pre test y test. En la primera se diagnosticó la fiabilidad de los instrumentos referente a: las metodologías activas aplicadas en la enseñanza de la Etnomatemática, el nivel de conocimiento y su interés en participar en la elaboración de una guía de apoyo docente sobre “Las metodologías activas para la enseñanza aprendizaje de la Etnomatemática”. En la segunda fase se aplicó un cuestionario de satisfacción respecto a la propuesta implementada, se realizó un análisis de consistencia interna, en cada uno de los constructos, se obtuvo el Alfa de Cronbach, y validaron los instrumentos por dos expertos del tema. Los resultados permitieron evidenciar que para los estudiantes es muy importante manejar las Tic, utilizar plataformas virtuales como apoyo del aprendizaje, y la utilización de métodos activos aplicados a la resolución de problemas las cuáles les hará posible el desarrollo del pensamiento, lógico, matemático, abstracto el mismo que ven la necesidad de poner en práctica estos conocimientos y que esta enseñanza sea aplicada en la solución del problema de su contexto cultural; el cual generó efectos positivos en satisfacción y en el nivel de conocimiento en la Etnomatemática, de esta forma se contribuyó al desarrollo de las competencias matemáticas en los estudiantes implícitos en la investigación.
Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
---|---|
Palabras Clave: | Etnomatemática, Educación superior, e-learning, TIC, estratégias didáticas, competencias matemáticas, metodologias activas |
Clasificación temática: | Materias > Educación |
Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster |
Depositado: | 06 May 2024 23:30 |
Ultima Modificación: | 06 May 2024 23:30 |
URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/3141 |
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open
The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.
Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,
Alemany Iturriaga
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Plant stress reduction research has advanced significantly with the use of Artificial Intelligence (AI) techniques, such as machine learning and deep learning. This is a significant step toward sustainable agriculture. Innovative insights into the physiological responses of plants mostly crops to drought stress have been revealed through the use of complex algorithms like gradient boosting, support vector machines (SVM), recurrent neural network (RNN), and long short-term memory (LSTM), combined with a thorough examination of the TYRKC and RBR-E3 domains in stress-associated signaling proteins across a range of crop species. Modern resources were used in this study, including the UniProt protein database for crop physiochemical properties associated with specific signaling domains and the SMART database for signaling protein domains. These insights were then applied to deep learning and machine learning techniques after careful data processing. The rigorous metric evaluations and ablation analysis that typified the study’s approach highlighted the algorithms’ effectiveness and dependability in recognizing and classifying stress events. Notably, the accuracy of SVM was 82%, while gradient boosting and RNN showed 96%, and 94%, respectively and LSTM obtained an astounding 97% accuracy. The study observed these successes but also highlights the ongoing obstacles to AI adoption in agriculture, emphasizing the need for creative thinking and interdisciplinary cooperation. In addition to its scholarly value, the collected data has significant implications for improving resource efficiency, directing precision agricultural methods, and supporting global food security programs. Notably, the gradient boosting and LSTM algorithm outperformed the others with an exceptional accuracy of 96% and 97%, demonstrating their potential for accurate stress categorization. This work highlights the revolutionary potential of AI to completely disrupt the agricultural industry while simultaneously advancing our understanding of plant stress responses.
Tariq Ali mail , Saif Ur Rehman mail , Shamshair Ali mail , Khalid Mahmood mail , Silvia Aparicio Obregón mail silvia.aparicio@uneatlantico.es, Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Tahir Khurshaid mail , Imran Ashraf mail ,
Ali
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Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.
Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
Alexeeva-Alexeev
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Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review
Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.
Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,
Sumalla Cano
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Uterine leiomyomas are the most common benign, monoclonal, gynaecological tumors in a woman’s uterus, while leiomyosarcoma is a rare but aggressive condition caused by the malignant transformation of the myometrium. To overcome the common obstacles related to the methods usually used to study these pathologies, we aimed to devise three-dimensional models of myometrium, uterine leiomyoma and leiomyosarcoma cell lines, using two different types of biocompatible scaffolds. Specifically, we exploited the agarose gel matrix in common 6-well plates and the alginate matrix using Bioprinting INKREDIBLE + (CELLINK), a pneumatic extruded base equipped with a system with double printheads, and a UV printer LED curing system. Both methods allowed the development of 3D spheroids of all three cell types, that were also suitable for morphological investigations. We showed that all cell types embedded in both agarose and alginate formed spheroids in their growth medium. The spheroids successfully proliferated and self-organized into complex structures, developing a sustainable system that emulated the condition of the tissues through the accumulation of extracellular matrix. These models could be useful for a better understanding of pathophysiology, etiopathogenesis, and testing new methods or molecules from a preventive and therapeutic point of view.
Pamela Pellegrino mail , Stefania Greco mail , Abel Duménigo Gonzàlez mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Stefano Raffaele Giannubilo mail , Giovanni Delli Carpini mail , Franco Capocasa mail , Bruno Mezzetti mail , Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Andrea Ciavattini mail , Pasquapina Ciarmela mail ,
Pellegrino