Estrategia de Mejora Continua como Apoyo a la Innovación en el Marco de la Norma ISO 9001:2015 en una Consultoría de I+D+i

Tesis Materias > Ingeniería Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Cerrado Español En el mercado actual, que destaca por su dinamismo y complejidad, la innovación se plantea como un elemento clave para las empresas que quieren mantener su competitividad en el sector, y mejorar de forma continua su rentabilidad, productividad y posicionamiento en el mercado.En este mismo sentido, la gestión de la calidad se ha convertido en un requisito no obligatorio, pero si altamente recomendable para las empresas que quieren posicionarse en el mercado y mantener su competitividad, enfocando la certificación ISO 9001:2015 como un condicionante exigido por muchos clientes, y no tanto como un valor añadido como era anteriormente.Estas dos áreas, que hoy en día se plantean como fundamentales para mantener la competitividad en las empresas, se han considerado de forma histórica como opuestas y antagónicas en estudios e investigaciones. No obstante, en la actualidad se identifican diferentes factores que hacen que la gestión de ambas sea totalmente compatible y beneficiosa para la empresa.A partir de este pretexto, en este proyecto se plantea una metodología que permite integrar la calidad y la innovación en la empresa a partir de una estrategia de mejora continua, enfocada en el liderazgo, el compromiso, la transparencia y la involucración de los trabajadores.Para el diseño de esta estrategia, se plantea una empresa de consultoría de I+D+i, que destaca por la relación directa con la innovación, siendo este un elemento fundamental e indiscutible en su desarrollo, y por su área de actividad, que requiere que tanto la compañía como los trabajadores dominen los conceptos de I+D+i. En el presente documento se lleva a cabo un análisis de la relación entre la calidad, la innovación y la mejora continua según diferentes informes e investigaciones para, posteriormente, estudiar de forma empírica, a través de la realización de una encuesta, la visión de esta relación por parte de los trabajadores del sector de la consultoría. A partir de los resultados obtenidos, se definen los requisitos fundamentales que sirven de base para el diseño de la estrategia de mejora continua. Esta propuesta plantea no solo la implantación de nuevos procesos en la compañía, sino un cambio en la estructura organizacional para afianzar el compromiso de la empresa con la calidad como palanca para impulsar la innovación interna.La implantación de la estrategia se define como un punto de inflexión en el enfoque estratégico de la compañía, abordando todos los procesos, involucrando a las diferentes áreas de la empresa, y fomentando el carácter innovador de la organización. Se plantea así como un valor añadido, ayudando a mejorar la imagen de la empresa para sus clientes, y aumentando así la fiabilidad y confianza para su apoyo en los procesos de I+D+i a través de su compromiso y visión hacia la mejora continua y la innovación. metadata Pombo Bocanegra, Cristina mail cristinacpombo@gmail.com (2022) Estrategia de Mejora Continua como Apoyo a la Innovación en el Marco de la Norma ISO 9001:2015 en una Consultoría de I+D+i. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.

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Resumen

En el mercado actual, que destaca por su dinamismo y complejidad, la innovación se plantea como un elemento clave para las empresas que quieren mantener su competitividad en el sector, y mejorar de forma continua su rentabilidad, productividad y posicionamiento en el mercado.En este mismo sentido, la gestión de la calidad se ha convertido en un requisito no obligatorio, pero si altamente recomendable para las empresas que quieren posicionarse en el mercado y mantener su competitividad, enfocando la certificación ISO 9001:2015 como un condicionante exigido por muchos clientes, y no tanto como un valor añadido como era anteriormente.Estas dos áreas, que hoy en día se plantean como fundamentales para mantener la competitividad en las empresas, se han considerado de forma histórica como opuestas y antagónicas en estudios e investigaciones. No obstante, en la actualidad se identifican diferentes factores que hacen que la gestión de ambas sea totalmente compatible y beneficiosa para la empresa.A partir de este pretexto, en este proyecto se plantea una metodología que permite integrar la calidad y la innovación en la empresa a partir de una estrategia de mejora continua, enfocada en el liderazgo, el compromiso, la transparencia y la involucración de los trabajadores.Para el diseño de esta estrategia, se plantea una empresa de consultoría de I+D+i, que destaca por la relación directa con la innovación, siendo este un elemento fundamental e indiscutible en su desarrollo, y por su área de actividad, que requiere que tanto la compañía como los trabajadores dominen los conceptos de I+D+i. En el presente documento se lleva a cabo un análisis de la relación entre la calidad, la innovación y la mejora continua según diferentes informes e investigaciones para, posteriormente, estudiar de forma empírica, a través de la realización de una encuesta, la visión de esta relación por parte de los trabajadores del sector de la consultoría. A partir de los resultados obtenidos, se definen los requisitos fundamentales que sirven de base para el diseño de la estrategia de mejora continua. Esta propuesta plantea no solo la implantación de nuevos procesos en la compañía, sino un cambio en la estructura organizacional para afianzar el compromiso de la empresa con la calidad como palanca para impulsar la innovación interna.La implantación de la estrategia se define como un punto de inflexión en el enfoque estratégico de la compañía, abordando todos los procesos, involucrando a las diferentes áreas de la empresa, y fomentando el carácter innovador de la organización. Se plantea así como un valor añadido, ayudando a mejorar la imagen de la empresa para sus clientes, y aumentando así la fiabilidad y confianza para su apoyo en los procesos de I+D+i a través de su compromiso y visión hacia la mejora continua y la innovación.

Tipo de Documento: Tesis (Masters)
Palabras Clave: Mejora continua, Calidad, Innovación, Estrategia, ISO 9001
Clasificación temática: Materias > Ingeniería
Divisiones: Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Depositado: 29 Abr 2024 23:30
Ultima Modificación: 29 Abr 2024 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2965

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Influence of E-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria

The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.

Producción Científica

Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,

Alemany Iturriaga

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Do ICT firms manage R&D differently? Firm-level and macroeconomic effects on corporate R&D investment: Empirical evidence from a multi-countries context

Technological firms invest in R&D looking for innovative solutions but assuming high costs and great (technological) uncertainty regarding final results and returns. Additionally, they face other problems related to R&D management. This empirical study tries to determine which of the factors favour or constrain the decision of these firms to engage in R&D. The analysis uses financial data of 14,619 ICT listed companies of 22 countries from 2003 to 2018. Additionally, macroeconomic data specific for the countries and the sector were used. For the analysis of dynamic panel data, a System-GMM method is used. Among the findings, we highlight that cash flow, contrary to the known theoretical models and empirical evidences, negatively impacts on R&D investment. Debt is neither the right source for R&D funding, as the effect is also negative. This suggests that ICT companies are forced to manage their R&D activities differently, relying more on other funding sources, taking advantage of growth opportunities and benefiting from a favourable macroeconomic environment in terms of growth and increased business sector spending on R&D. These results are similar in both sub-sectors and in all countries, both bank- and market based. The exception is firms with few growth opportunities and little debt.

Producción Científica

Inna Alexeeva-Alexeev mail inna.alexeeva@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleag mail cristina.mazas@uneatlantico.es,

Alexeeva-Alexeev

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Risk Factors for Eating Disorders in University Students: The RUNEAT Study

The purpose of the study is to assess the risk of developing general eating disorders (ED), anorexia nervosa (AN), and bulimia nervosa (BN), as well as to examine the effects of gender, academic year, place of residence, faculty, and diet quality on that risk. Over two academic years, 129 first- and fourth-year Uneatlántico students were included in an observational descriptive study. The self-administered tests SCOFF, EAT-26, and BITE were used to determine the participants’ risk of developing ED. The degree of adherence to the Mediterranean diet (MD) was used to evaluate the quality of the diet. Data were collected at the beginning (T1) and at the end (T2) of the academic year. The main results were that at T1, 34.9% of participants were at risk of developing general ED, AN 3.9%, and BN 16.3%. At T2, these percentages were 37.2%, 14.7%, and 8.5%, respectively. At T2, the frequency of general ED in the female group was 2.5 times higher (OR: 2.55, 95% CI: 1.22–5.32, p = 0.012). The low-moderate adherence to the MD students’ group was 0.92 times less frequent than general ED at T2 (OR: 0.921, 95%CI: 0.385–2.20, p < 0.001). The most significant risk factor for developing ED is being a female in the first year of university. Moreover, it appears that the likelihood of developing ED generally increases during the academic year.

Producción Científica

Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Sandra Conde González mail , Anna Vila-Martí mail , Mercedes Briones Urbano mail mercedes.briones@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,

Eguren García

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An empirical analysis of factors determining changes in physical exercise during the COVID-19 pandemic

Aim The main objective of the study was to report the changes that have taken place in the practice of physical exercise during confinement and to examine the factors that favor or detract from it. Material and methods To determine the objective, a survey was carried out in the United States during the pandemic and a sample of 511 participants was obtained. A binary logit model was used to process the data, as well as several independence tests. Results The main result of this study is the increase in the practice of physical activity of the individuals surveyed during the pandemic. Some of the elements that most influenced this increase were annual family income, education level, and eating habits, but these results are subject to change depending on the respondent’s body mass index. On the other hand, the results also show changes in physical exercise habits during the pandemic, especially in the time of the week when it is performed, and these changes are highly correlated with the use of electronic devices, hours of sleep, and physical condition of the respondents before the pandemic. Conclusion Determining the different factors that affect the practice of physical exercise during pandemic periods seems to be important to determine in which populations it is more important to act or what resources are necessary when implementing physical exercise programs in specific situations such as pandemics.

Producción Científica

Susana Pulgar mail susana.pulgar@uneatlantico.es, Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es, Sepideh Kaviani mail , Carolyn Butts-Wilmsmeyer mail , Maria Fernandez-del-Valle mail ,

Pulgar

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Efficacy and classification of Sesamum indicum linn seeds with Rosa damascena mill oil in uncomplicated pelvic inflammatory disease using machine learning

Background and objectives: As microbes are developing resistance to antibiotics, natural, botanical drugs or traditional herbal medicine are presently being studied with an eye of great curiosity and hope. Hence, complementary and alternative treatments for uncomplicated pelvic inflammatory disease (uPID) are explored for their efficacy. Therefore, this study determined the therapeutic efficacy and safety of Sesamum indicum Linn seeds with Rosa damascena Mill Oil in uPID with standard control. Additionally, we analyzed the data with machine learning. Materials and methods: We included 60 participants in a double-blind, double-dummy, randomized standard-controlled study. Participants in the Sesame and Rose oil group (SR group) (n = 30) received 14 days course of black sesame powder (5 gm) mixed with rose oil (10 mL) per vaginum at bedtime once daily plus placebo capsules orally. The standard group (SC), received doxycycline 100 mg twice and metronidazole 400 mg thrice orally plus placebo per vaginum for the same duration. The primary outcome was a clinical cure at post-intervention for visual analogue scale (VAS) for lower abdominal pain (LAP), and McCormack pain scale (McPS) for abdominal-pelvic tenderness. The secondary outcome included white blood cells (WBC) cells in the vaginal wet mount test, safety profile, and health-related quality of life assessed by SF-12. In addition, we used AdaBoost (AB), Naïve Bayes (NB), and Decision Tree (DT) classifiers in this study to analyze the experimental data. Results: The clinical cure for LAP and McPS in the SR vs SC group was 82.85% vs 81.48% and 83.85% vs 81.60% on Day 15 respectively. On Day 15, pus cells less than 10 in the SR vs SC group were 86.6% vs 76.6% respectively. No adverse effects were reported in both groups. The improvement in total SF-12 score on Day 30 for the SR vs SC group was 82.79% vs 80.04% respectively. In addition, our Naive Bayes classifier based on the leave-one-out model achieved the maximum accuracy (68.30%) for the classification of both groups of uPID. Conclusion: We concluded that the SR group is cost-effective, safer, and efficacious for curing uPID. Proposed alternative treatment (test drug) could be a substitute of standard drug used for Female genital tract infections.

Producción Científica

X. Sumbul mail , Arshiya Sultana mail , Md Belal Bin Heyat mail , Khaleequr Rahman mail , Faijan Akhtar mail , Saba Parveen mail , Mercedes Briones Urbano mail mercedes.briones@uneatlantico.es, Vivian Lipari mail vivian.lipari@uneatlantico.es, Isabel De la Torre Díez mail , Azmat Ali Khan mail , Abdul Malik mail ,

Sumbul