La Educación en Resolución de Conflictos y problemas de convivencia, en los estudiantes de Primer Ciclo de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020

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Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado Español Esta investigación tiene como objetivo implementar una propuesta de Programa de Educación en Resolución de Conflictos para la mejora de la convivencia escolar, en los estudiantes de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020. Esto a partir de la identificación de los principales tipos de conflicto y problemas de convivencia que se presentan en los estudiantes del nivel mencionado y del análisis de las actuaciones que se dan en el Centro Escolar ante ese tipo de conflictos y problemas.La escuela libre de violencia es uno de los principales desafíos del Programa El Salvador Educado PESE, siendo este, el principal eje para la prevención. La sana convivencia escolar es uno de los factores más determinantes para que el ambiente sea propicio para el proceso de enseñanza-aprendizaje en todos los niveles de escolaridad. Aprender a convivir también conforma uno de los cuatro pilares de la educación que menciona Delors (1996) en su informe a la UNESCO, pues la violencia que avasalla en mayor parte a Latinoamérica, y esto atenta contra el avance de la educación en la región. En este sentido, la convivencia escolar se puede definir como el conjunto de dificultades que surgen en las relaciones interpersonales ocasionada por desequilibrios socioafectivos que presentan los miembros de la comunidad educativa (Aguilar, 2012). Así, Funes (2001) propone una genealogía de los tipos de conflictos escolares más reincidentes: La indisciplina, la disrupción, el maltrato entre iguales, la objeción escolar, el absentismo escolar, el vandalismo. Este estudio es del tipo investigación-acción, que propone tres fases para llevarse a cabo: Observar, pensar y actuar (Hernández Sampieri, Fernández Collado y Baptista Lucio, 2014), las que se traducen en la investigación de la siguiente manera: 1.Fase inicial en la que por medio de la observación y estudio de documentos donde se registran las faltas al Manual de Convivencia se diagnosticó la situación actual del Centro Escolar en el tema de convivencia. 2.Fase intermedia y elaboración del plan, por la que se programa para la integración de la Educación en Resolución de Conflictos3.Fase de ejecución donde con el esfuerzo de trasformar la realidad en época de pandemia, desde la virtualidad, se ejecutó el programa en niños y niñas de Primer Ciclo que reincidieron en problemas relacionados a la convivencia escolar. Los resultados fueron óptimos, el cambio en la actitud y comportamiento de los estudiantes hizo perceptible la apertura a la formación de manera que se mejoró en aspectos como el control de la ira y el enojo, la autoestima, respeto a sí mismo y a las diferencias de los demás, seguir instrucciones. En conclusión, la urgencia por implementar un Programa de Educación en Resolución de Conflictos en todos los niveles educativos es latente y se debe extender a una formación diligente no solo para los estudiantes, sino para las familias y principalmente los docentes. Por esta razón el producto de esta investigación es la propuesta de un Programa en ERC en los estudiantes de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020. metadata Linares Zelaya, Claudia Beatriz mail cblinares1982@gmail.com (2022) La Educación en Resolución de Conflictos y problemas de convivencia, en los estudiantes de Primer Ciclo de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.

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Resumen

Esta investigación tiene como objetivo implementar una propuesta de Programa de Educación en Resolución de Conflictos para la mejora de la convivencia escolar, en los estudiantes de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020. Esto a partir de la identificación de los principales tipos de conflicto y problemas de convivencia que se presentan en los estudiantes del nivel mencionado y del análisis de las actuaciones que se dan en el Centro Escolar ante ese tipo de conflictos y problemas.La escuela libre de violencia es uno de los principales desafíos del Programa El Salvador Educado PESE, siendo este, el principal eje para la prevención. La sana convivencia escolar es uno de los factores más determinantes para que el ambiente sea propicio para el proceso de enseñanza-aprendizaje en todos los niveles de escolaridad. Aprender a convivir también conforma uno de los cuatro pilares de la educación que menciona Delors (1996) en su informe a la UNESCO, pues la violencia que avasalla en mayor parte a Latinoamérica, y esto atenta contra el avance de la educación en la región. En este sentido, la convivencia escolar se puede definir como el conjunto de dificultades que surgen en las relaciones interpersonales ocasionada por desequilibrios socioafectivos que presentan los miembros de la comunidad educativa (Aguilar, 2012). Así, Funes (2001) propone una genealogía de los tipos de conflictos escolares más reincidentes: La indisciplina, la disrupción, el maltrato entre iguales, la objeción escolar, el absentismo escolar, el vandalismo. Este estudio es del tipo investigación-acción, que propone tres fases para llevarse a cabo: Observar, pensar y actuar (Hernández Sampieri, Fernández Collado y Baptista Lucio, 2014), las que se traducen en la investigación de la siguiente manera: 1.Fase inicial en la que por medio de la observación y estudio de documentos donde se registran las faltas al Manual de Convivencia se diagnosticó la situación actual del Centro Escolar en el tema de convivencia. 2.Fase intermedia y elaboración del plan, por la que se programa para la integración de la Educación en Resolución de Conflictos3.Fase de ejecución donde con el esfuerzo de trasformar la realidad en época de pandemia, desde la virtualidad, se ejecutó el programa en niños y niñas de Primer Ciclo que reincidieron en problemas relacionados a la convivencia escolar. Los resultados fueron óptimos, el cambio en la actitud y comportamiento de los estudiantes hizo perceptible la apertura a la formación de manera que se mejoró en aspectos como el control de la ira y el enojo, la autoestima, respeto a sí mismo y a las diferencias de los demás, seguir instrucciones. En conclusión, la urgencia por implementar un Programa de Educación en Resolución de Conflictos en todos los niveles educativos es latente y se debe extender a una formación diligente no solo para los estudiantes, sino para las familias y principalmente los docentes. Por esta razón el producto de esta investigación es la propuesta de un Programa en ERC en los estudiantes de Educación Básica del Centro Escolar Católico “Nuestra Señora de Fátima” de San Salvador, El Salvador en el Tercer Trimestre del año 2020.

Tipo de Documento: Tesis (Masters)
Palabras Clave: Resolución, Conflicto, Educación, Convivencia, Escuela
Clasificación temática: Materias > Educación
Divisiones: Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Depositado: 23 Abr 2024 23:30
Ultima Modificación: 23 Abr 2024 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/2876

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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice

The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.

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Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,

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What works in financial education? Experimental evidence on program impact

Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.

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LC-MS and GC–MS analyses reveal that amino acid-induced ammoniation of EGCG in different tea types enhances its structural stability

Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.

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Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,

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Ultra Wideband radar-based gait analysis for gender classification using artificial intelligence

Gender classification plays a vital role in various applications, particularly in security and healthcare. While several biometric methods such as facial recognition, voice analysis, activity monitoring, and gait recognition are commonly used, their accuracy and reliability often suffer due to challenges like body part occlusion, high computational costs, and recognition errors. This study investigates gender classification using gait data captured by Ultra-Wideband radar, offering a non-intrusive and occlusion-resilient alternative to traditional biometric methods. A dataset comprising 163 participants was collected, and the radar signals underwent preprocessing, including clutter suppression and peak detection, to isolate meaningful gait cycles. Spectral features extracted from these cycles were transformed using a novel integration of Feedforward Artificial Neural Networks and Random Forests , enhancing discriminative power. Among the models evaluated, the Random Forest classifier demonstrated superior performance, achieving 94.68% accuracy and a cross-validation score of 0.93. The study highlights the effectiveness of Ultra-wideband radar and the proposed transformation framework in advancing robust gender classification.

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Adil Ali Saleem mail , Hafeez Ur Rehman Siddiqui mail , Muhammad Amjad Raza mail , Sandra Dudley mail , Julio César Martínez Espinosa mail ulio.martinez@unini.edu.mx, Luis Alonso Dzul López mail luis.dzul@uneatlantico.es, Isabel de la Torre Díez mail ,

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Children's and adolescents' lifestyle factors associated with physical activity in five Mediterranean countries: the DELICIOUS project

Background: Physical activity in children and adolescents represents one of the most important lifestyle factors to determine current and future health. Aim: The aim of the study is to assess the lifestyle and dietary factors linked to physical activity in younger populations across five countries in the Mediterranean region. Design: A total of 2,011 parents of children and adolescents (age range 6–17 years) participating to a preliminary survey of the DELICIOUS project were investigated to determine children's adequate physical activity level (identified using the short form of the international physical activity questionnaire) as well as diet quality parameters [measured as Youth-Healthy Eating Index (Y-HEI)] and eating and lifestyle factors (i.e., meal habits, sleep duration, screen time, etc.). Logistic regression analyses were performed to assess the odds ratios (ORs) and 95% confidence intervals (CIs) for the associations between variables of interest. Results: Younger children of younger parents currently working had higher rates and probability to have adequate physical activity. Multivariate analysis showed that children and adolescents who had breakfast (OR = 1.88, 95% CI: 1.38, 2.56) and often ate with their family (OR = 1.80, 95% CI: 0.90, 3.61) were more likely to have an adequate level of physical activity. Children and adolescents who reported a sleep duration (8–10 h) closest to the recommended one were significantly more likely to achieve adequate levels of physical activity (OR = 1.88, 95% CI: 1.38, 2.56). Conversely, those with more than 4 h of daily screen time were less likely to engage in adequate physical activity (OR = 0.77, 95% CI: 0.54, 1.10). Furthermore, children and adolescents in the highest tertile of YEHI scores showed a 60% greater likelihood of engaging in adequate physical activity (OR = 1.60, 95% CI: 1.27, 2.01). Conclusion: These results emphasize the importance of promoting healthy diet and lifestyle habits, including structured and high quality shared meals, sufficient sleep, and screen time moderation, as key strategies to support active behaviors in younger populations. Future interventions should focus on reinforcing these behaviors through parental guidance and community-based initiatives to foster lifelong healthy habits.

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Alice Rosi mail , Francesca Scazzina mail , Maria Antonieta Touriz Bonifaz mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Achraf Ammar mail , Khaled Trabelsi mail , Osama Abdelkarim mail , Mohamed Aly mail , Evelyn Frias-Toral mail , Juancho Pons mail , Laura Vázquez-Araújo mail , Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Lorenzo Monasta mail , Nunzia Decembrino mail , Ana Mata mail , Adrián Chacón mail , Pablo Busó mail , Giuseppe Grosso mail ,

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