Programa de Capacitación sobre el Uso de las TIC en la Modalidad E-learning dirigido a los Estudiantes de la Carrera de Odontología de la universidad laica Eloy Alfaro de Manabí en el periodo lectivo 2021 - 2022.

Tesis Materias > Educación Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado Español Este trabajo de fin de máster y maestría donde se investigó el tema “PROGRAMA DE CAPACITACIÓN SOBRE EL USO DE LAS TIC EN LA MODALIDAD E-LEARNING DIRIGIDO A LOS ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE ODONTOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO DE MANABÍ EN EL PERIODO LECTIVO 2021 - 2022”. Cuyo objetivo es proponer un programa de capacitación sobre el uso de las TIC en la modalidad e-learning que será dirigido a los estudiantes que tienen está dificultad con las herramientas TIC, integrando la pedagogía de la información en los centros de estudios universitarios del Ecuador. Esta investigación es muy relevante porque se analiza la importancia que tienen las TIC en la educación, y también la necesidad que tiene la comunidad de explorar los conocimientos de estudio. Se analizaron todos los aportes teóricos de las TIC, se realizó una planificación con temas relevantes para enfocar la investigación y desarrollarla. Los datos obtenidos en este proceso son de mucho interés porque se evidencia la necesidad de implementar un programa de capacitación para los estudiantes de odontología que tienen ésta dificultad tecnológica. Toda esta información ha sido analizada y recogida a través de un sondeo minucioso entre todos los estudiantes, este sondeo determinó que los estudiantes no están debidamente preparados para utilizar las TIC, es decir que les falta mucho conocimiento y práctica. El avance tecnológico y el uso de las TIC en los estudiantes universitarios constituyen una herramienta fundamental de apoyo en el aprendizaje, por estas razones se justifica implementar un programa de capacitación, siendo un motivo de inspiración para los estudiantes que están en el proceso, también es muy importante señalar que el uso de las TIC en la educación hace más flexible el aprendizaje, porque los estudiantes pueden dedicarle un espacio de su tiempo para aprender el uso de las herramientas tecnológicas a través de cursos y la auto preparación. Además, en la actualidad los jóvenes están bien vinculados con el uso de la tecnología porque tienen siempre un dispositivo para poder aprender con la ayuda de la investigación. Buscar una herramienta para mejorar el nivel académico de los estudiantes constituye un desafío de impacto en el uso de las TIC como base fundamental en la competitividad de cada centro educativo. Esta investigación se desarrollará bajo el enfoque cualitativo, porque se tratará de solucionar un problema de metodología que fortalecerán el conocimiento de los estudiantes, a su vez hay que indicar que el tipo de estudio será Descriptiva. La tecnología vinculada con la educación permitirá un aprendizaje muy significativo donde los estudiantes serán los únicos protagonistas para que aprendan todas las herramientas que deben utilizar en todo el proceso de formación académica. La academia en la actualidad es muy exigente y los estudiantes tienen que estar en constante preparación en diferentes temas para que fortalezcan sus conocimientos y facilitando las habilidades, tener presente que para avanzar en la virtualidad todo estudiante y profesional debe conocer mucho el manejo y aplicación de muchas herramientas tecnológicas que facultará el debido desempeño. metadata Mieles Cantos, Maribel del Rosario mail maribel17081974@gmail.com (2022) Programa de Capacitación sobre el Uso de las TIC en la Modalidad E-learning dirigido a los Estudiantes de la Carrera de Odontología de la universidad laica Eloy Alfaro de Manabí en el periodo lectivo 2021 - 2022. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.

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Resumen

Este trabajo de fin de máster y maestría donde se investigó el tema “PROGRAMA DE CAPACITACIÓN SOBRE EL USO DE LAS TIC EN LA MODALIDAD E-LEARNING DIRIGIDO A LOS ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE ODONTOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO DE MANABÍ EN EL PERIODO LECTIVO 2021 - 2022”. Cuyo objetivo es proponer un programa de capacitación sobre el uso de las TIC en la modalidad e-learning que será dirigido a los estudiantes que tienen está dificultad con las herramientas TIC, integrando la pedagogía de la información en los centros de estudios universitarios del Ecuador. Esta investigación es muy relevante porque se analiza la importancia que tienen las TIC en la educación, y también la necesidad que tiene la comunidad de explorar los conocimientos de estudio. Se analizaron todos los aportes teóricos de las TIC, se realizó una planificación con temas relevantes para enfocar la investigación y desarrollarla. Los datos obtenidos en este proceso son de mucho interés porque se evidencia la necesidad de implementar un programa de capacitación para los estudiantes de odontología que tienen ésta dificultad tecnológica. Toda esta información ha sido analizada y recogida a través de un sondeo minucioso entre todos los estudiantes, este sondeo determinó que los estudiantes no están debidamente preparados para utilizar las TIC, es decir que les falta mucho conocimiento y práctica. El avance tecnológico y el uso de las TIC en los estudiantes universitarios constituyen una herramienta fundamental de apoyo en el aprendizaje, por estas razones se justifica implementar un programa de capacitación, siendo un motivo de inspiración para los estudiantes que están en el proceso, también es muy importante señalar que el uso de las TIC en la educación hace más flexible el aprendizaje, porque los estudiantes pueden dedicarle un espacio de su tiempo para aprender el uso de las herramientas tecnológicas a través de cursos y la auto preparación. Además, en la actualidad los jóvenes están bien vinculados con el uso de la tecnología porque tienen siempre un dispositivo para poder aprender con la ayuda de la investigación. Buscar una herramienta para mejorar el nivel académico de los estudiantes constituye un desafío de impacto en el uso de las TIC como base fundamental en la competitividad de cada centro educativo. Esta investigación se desarrollará bajo el enfoque cualitativo, porque se tratará de solucionar un problema de metodología que fortalecerán el conocimiento de los estudiantes, a su vez hay que indicar que el tipo de estudio será Descriptiva. La tecnología vinculada con la educación permitirá un aprendizaje muy significativo donde los estudiantes serán los únicos protagonistas para que aprendan todas las herramientas que deben utilizar en todo el proceso de formación académica. La academia en la actualidad es muy exigente y los estudiantes tienen que estar en constante preparación en diferentes temas para que fortalezcan sus conocimientos y facilitando las habilidades, tener presente que para avanzar en la virtualidad todo estudiante y profesional debe conocer mucho el manejo y aplicación de muchas herramientas tecnológicas que facultará el debido desempeño.

Tipo de Documento: Tesis (Masters)
Palabras Clave: TIC, Descriptiva, E-learning, capacitación, tecnología.
Clasificación temática: Materias > Educación
Divisiones: Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Depositado: 03 Nov 2023 23:30
Ultima Modificación: 03 Nov 2023 23:30
URI: https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/1627

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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice

The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.

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Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,

Luo

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A novel machine learning-based proposal for early prediction of endometriosis disease

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Detecting hate in diversity: a survey of multilingual code-mixed image and video analysis

The proliferation of damaging content on social media in today’s digital environment has increased the need for efficient hate speech identification systems. A thorough examination of hate speech detection methods in a variety of settings, such as code-mixed, multilingual, visual, audio, and textual scenarios, is presented in this paper. Unlike previous research focusing on single modalities, our study thoroughly examines hate speech identification across multiple forms. We classify the numerous types of hate speech, showing how it appears on different platforms and emphasizing the unique difficulties in multi-modal and multilingual settings. We fill research gaps by assessing a variety of methods, including deep learning, machine learning, and natural language processing, especially for complicated data like code-mixed and cross-lingual text. Additionally, we offer key technique comparisons, suggesting future research avenues that prioritize multi-modal analysis and ethical data handling, while acknowledging its benefits and drawbacks. This study attempts to promote scholarly research and real-world applications on social media platforms by acting as an essential resource for improving hate speech identification across various data sources.

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Hafiz Muhammad Raza Ur Rehman mail , Mahpara Saleem mail , Muhammad Zeeshan Jhandir mail , Eduardo René Silva Alvarado mail eduardo.silva@funiber.org, Helena Garay mail helena.garay@uneatlantico.es, Imran Ashraf mail ,

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Evaluating the impact of deep learning approaches on solar and photovoltaic power forecasting: A systematic review

Accurate solar and photovoltaic (PV) power forecasting is essential for optimizing grid integration, managing energy storage, and maximizing the efficiency of solar power systems. Deep learning (DL) models have shown promise in this area due to their ability to learn complex, non-linear relationships within large datasets. This study presents a systematic literature review (SLR) of deep learning applications for solar PV forecasting, addressing a gap in the existing literature, which often focuses on traditional ML or broader renewable energy applications. This review specifically aims to identify the DL architectures employed, preprocessing and feature engineering techniques used, the input features leveraged, evaluation metrics applied, and the persistent challenges in this field. Through a rigorous analysis of 26 selected papers from an initial set of 155 articles retrieved from the Web of Science database, we found that Long Short-Term Memory (LSTM) networks were the most frequently used algorithm (appearing in 32.69% of the papers), closely followed by Convolutional Neural Networks (CNNs) at 28.85%. Furthermore, Wavelet Transform (WT) was found to be the most prominent data decomposition technique, while Pearson Correlation was the most used for feature selection. We also found that ambient temperature, pressure, and humidity are the most common input features. Our systematic evaluation provides critical insights into state-of-the-art DL-based solar forecasting and identifies key areas for upcoming research. Future research should prioritize the development of more robust and interpretable models, as well as explore the integration of multi-source data to further enhance forecasting accuracy. Such advancements are crucial for the effective integration of solar energy into future power grids.

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Oussama Khouili mail , Mohamed Hanine mail , Mohamed Louzazni mail , Miguel Ángel López Flores mail miguelangel.lopez@uneatlantico.es, Eduardo García Villena mail eduardo.garcia@uneatlantico.es, Imran Ashraf mail ,

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Olive Leaf Extracts With High, Medium, or Low Bioactive Compounds Content Differentially Modulate Alzheimer's Disease via Redox Biology

Alzheimer's disease (AD) involves β-amyloid plaques and tau hyperphosphorylation, driven by oxidative stress and neuroinflammation. Cyclooxygenase-2 (COX-2) and acetylcholinesterase (AChE) activities exacerbate AD pathology. Olive leaf (OL) extracts, rich in bioactive compounds, offer potential therapeutic benefits. This study aimed to assess the anti-inflammatory, anti-cholinergic, and antioxidant effects of three OL extracts (low, mid, and high bioactive content) in vitro and their protective effects against AD-related proteinopathies in Caenorhabditis elegans models. OL extracts were characterized for phenolic composition, AChE and COX-2 inhibition, as well as antioxidant capacity. Their effects on intracellular and mitochondrial reactive oxygen species (ROS) were tested in C. elegans models expressing human Aβ and tau proteins. Gene expression analyses examined transcription factors (DAF-16, skinhead [SKN]-1) and their targets (superoxide dismutase [SOD]-2, SOD-3, GST-4, and heat shock protein [HSP]-16.2). High-OL extract demonstrated superior AChE and COX-2 inhibition and antioxidant capacity. Low- and high-OL extracts reduced Aβ aggregation, ROS levels, and proteotoxicity via SKN-1/NRF-2 and DAF-16/FOXO pathways, whereas mid-OL showed moderate effects through proteostasis modulation. In tau models, low- and high-OL extracts mitigated mitochondrial ROS levels via SOD-2 but had limited effects on intracellular ROS levels. High-OL extract also increased GST-4 levels, whereas low and mid extracts enhanced GST-4 levels. OL extracts protect against AD-related proteinopathies by modulating oxidative stress, inflammation, and proteostasis. High-OL extract showed the most promise for nutraceutical development due to its robust phenolic profile and activation of key antioxidant pathways. Further research is needed to confirm long-term efficacy.

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Jose M. Romero‐Marquez mail , María D. Navarro‐Hortal mail , Alfonso Varela‐López mail , Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Juan G. Puentes mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Cristina Sánchez‐González mail , Jianbo Xiao mail , Roberto García‐Ruiz mail , Sebastián Sánchez mail , Tamara Y. Forbes‐Hernández mail , José L. Quiles mail jose.quiles@uneatlantico.es,

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