Diseño de un Producto de Turismo Alternativo para el Municipio de Girardota – Antioquia.
Tesis Materias > Ciencias Sociales Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Cerrado Español Girardota es un municipio ubicado al norte del Área Metropolitana en el departamento de Antioquia, Colombia; se encuentra ubicado a solo 20 minutos aproximadamente de la ciudad de Medellín y desde hace décadas ha sido reconocido a nivel regional como un destino religioso, debido a que allí se encuentra un atractivo importante para los fieles católicos. Además, es reconocido también porque gracias a su clima es un destino ideal para desconectarse de la ciudad en sus fincas de recreo. Sin embargo, estos dos tipos de turismo han generado dos situaciones que han afectado al municipio de manera negativa. El turismo religioso ha generado que Girardota presente un fuerte fenómeno de estacionalidad, durante los periodos de Semana Santa y diciembre, debido a que es en estas ápocas en las que se celebran los eventos religiosos más importantes, aparte de esto, este tipo de visitantes, normalmente no pernocta en el destino, lleva su comida y deja sus residuos. Por otra parte, el turismo de sol en el municipio, diferente de la forma en la que sucede por ejemplo en playas, se da en fincas de recreo privadas ubicadas lejos de la cabecera municipal, entonces, por lo general, los visitantes viajan en transporte privado, llevan sus alimentos desde su lugar de origen y cuando finaliza su estadía regresan directo a su lugar de residencia y esto no representa un gasto equitativo en el municipio. Es por esto, que esta investigación ha buscado definir un producto de turismo alternativo, con el objetivo de diversificar y dinamizar la economía del municipio, para que con esto haya un flujo de turistas constante, homogéneo y sostenible. Se plantea un producto enfocado en un turista responsable, respetuoso y amante de la naturaleza y la cultura, tomando en cuenta la percepción de todos los actores involucrados directa o indirectamente en el desarrollo de la actividad turística (residentes, sector público y sector privado). Esta percepción pudo conocerse a través de la aplicación de encuestas y entrevistas, que fueron realizadas al azar, en las cuales se indaga entre otras cosas por motivaciones de viaje, periodos de mayor flujo de visitantes, atractivos turísticos alternativos, gestión desde el sector público, estado de los atractivos, infraestructura, entre otros. Durante la investigación se confirma que existe dicho fenómeno de estacionalidad, se evidencia que en el municipio no existe una dependencia pública que se encargue de la gestión del turismo, ni un documento actualizado en el que esté definido un inventario. Sin embargo, el destino hace mención en su PBOT sobre la importancia de la existencia de un turismo sostenible que permita dinamizar la economía; por esto y por la opinión de los diferentes actores es posible afirmar que todos se encuentran en disposición de analizar el producto propuesto y sugerir las mejoras para que este pueda ser implementado. metadata Zapata Zapata, Manuela mail manuelazapata098@gmail.com (2022) Diseño de un Producto de Turismo Alternativo para el Municipio de Girardota – Antioquia. Masters thesis, Universidad Europea del Atlántico.
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Girardota es un municipio ubicado al norte del Área Metropolitana en el departamento de Antioquia, Colombia; se encuentra ubicado a solo 20 minutos aproximadamente de la ciudad de Medellín y desde hace décadas ha sido reconocido a nivel regional como un destino religioso, debido a que allí se encuentra un atractivo importante para los fieles católicos. Además, es reconocido también porque gracias a su clima es un destino ideal para desconectarse de la ciudad en sus fincas de recreo. Sin embargo, estos dos tipos de turismo han generado dos situaciones que han afectado al municipio de manera negativa. El turismo religioso ha generado que Girardota presente un fuerte fenómeno de estacionalidad, durante los periodos de Semana Santa y diciembre, debido a que es en estas ápocas en las que se celebran los eventos religiosos más importantes, aparte de esto, este tipo de visitantes, normalmente no pernocta en el destino, lleva su comida y deja sus residuos. Por otra parte, el turismo de sol en el municipio, diferente de la forma en la que sucede por ejemplo en playas, se da en fincas de recreo privadas ubicadas lejos de la cabecera municipal, entonces, por lo general, los visitantes viajan en transporte privado, llevan sus alimentos desde su lugar de origen y cuando finaliza su estadía regresan directo a su lugar de residencia y esto no representa un gasto equitativo en el municipio. Es por esto, que esta investigación ha buscado definir un producto de turismo alternativo, con el objetivo de diversificar y dinamizar la economía del municipio, para que con esto haya un flujo de turistas constante, homogéneo y sostenible. Se plantea un producto enfocado en un turista responsable, respetuoso y amante de la naturaleza y la cultura, tomando en cuenta la percepción de todos los actores involucrados directa o indirectamente en el desarrollo de la actividad turística (residentes, sector público y sector privado). Esta percepción pudo conocerse a través de la aplicación de encuestas y entrevistas, que fueron realizadas al azar, en las cuales se indaga entre otras cosas por motivaciones de viaje, periodos de mayor flujo de visitantes, atractivos turísticos alternativos, gestión desde el sector público, estado de los atractivos, infraestructura, entre otros. Durante la investigación se confirma que existe dicho fenómeno de estacionalidad, se evidencia que en el municipio no existe una dependencia pública que se encargue de la gestión del turismo, ni un documento actualizado en el que esté definido un inventario. Sin embargo, el destino hace mención en su PBOT sobre la importancia de la existencia de un turismo sostenible que permita dinamizar la economía; por esto y por la opinión de los diferentes actores es posible afirmar que todos se encuentran en disposición de analizar el producto propuesto y sugerir las mejoras para que este pueda ser implementado.
| Tipo de Documento: | Tesis (Masters) | 
|---|---|
| Palabras Clave: | Turismo sostenible, turismo alternativo, estacionalidad turística, Girardota - Antioquia, planificación turística. | 
| Clasificación temática: | Materias > Ciencias Sociales | 
| Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster | 
| Depositado: | 24 Oct 2023 23:30 | 
| Ultima Modificación: | 24 Oct 2023 23:30 | 
| URI: | https://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/1314 | 
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Enzymatic treatment shapes in vitro digestion pattern of phenolic compounds in mulberry juice
The health benefits of mulberry fruit are closely associated with its phenolic compounds. However, the effects of enzymatic treatments on the digestion patterns of these compounds in mulberry juice remain largely unknown. This study investigated the impact of pectinase (PE), pectin lyase (PL), and cellulase (CE) on the release of phenolic compounds in whole mulberry juice. The digestion patterns were further evaluated using an in vitro simulated digestion model. The results revealed that PE significantly increased chlorogenic acid content by 77.8 %, PL enhanced cyanidin-3-O-glucoside by 20.5 %, and CE boosted quercetin by 44.5 %. Following in vitro digestion, the phenolic compound levels decreased differently depending on the treatment, while cyanidin-3-O-rutinoside content increased across all groups. In conclusion, the selected enzymes effectively promoted the release of phenolic compounds in mulberry juice. However, during gastrointestinal digestion, the degradation of phenolic compounds surpassed their enhanced release, with effects varying based on the compound's structure.
Peihuan Luo mail , Jian Ai mail , Qiongyao Wang mail , Yihang Lou mail , Zhiwei Liao mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Elwira Sieniawska mail , Weibin Bai mail , Lingmin Tian mail ,
Luo
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What works in financial education? Experimental evidence on program impact
Financial education is increasingly essential for safeguarding both individual and corporate well-being. This study systematically reviews global financial education experiments using a dual-method framework that integrates a deep learning classifier with advanced multivariate statistical techniques. Our analysis indicates that while short-term improvements in financial literacy are common, such gains tend to diminish over time without ongoing reinforcement. Moreover, the limited impact of digital innovations and monetary incentives suggests that successful financial education depends on more than simply deploying technological solutions or extrinsic rewards. Overall, this review provides valuable insights into the evolving landscape of financial education in a dynamic economic context and underscores the need for sustainable strategies that secure lasting improvements in financial literacy.
Gonzalo Llamosas García mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es,
García
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Epigallocatechin gallate (EGCG) is the most abundant polyphenol in tea. Owing to the different fermentation degrees, differences in polyphenol composition of water extracts of green tea, white tea, oolong tea, and black tea occur, and affect health value. This study revealed that the content of EGCG decreases with the increase in the degree of fermentation. In tea with a high fermentation degree, EGCG was stably present in the form of ammoniation to yield nitrogen-containing EGCG derivative (N-EGCG). The content of N-EGCG in tea was negatively correlated with the content of EGCG. Furthermore, the content of l-serine and L-threonine in tea was positively and negatively correlated with N-EGCG and EGCG levels, respectively, suggesting that they may participate in the formation of N-EGCG as nitrogen sources. This study proposes a new fermentation-induced polyphenol-amino acid synergistic mechanism, which provides a theoretical basis for the study of the biotransformation reaction mechanism of tea polyphenols.
Yuxuan Zhao mail , Jingyimei Liang mail , Wanning Ma mail , Mohamed A. Farag mail , Chunlin Li mail , Jianbo Xiao mail ,
Zhao
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Detection and classification of brain tumor using a hybrid learning model in CT scan images
Accurate diagnosis of brain tumors is critical in understanding the prognosis in terms of the type, growth rate, location, removal strategy, and overall well-being of the patients. Among different modalities used for the detection and classification of brain tumors, a computed tomography (CT) scan is often performed as an early-stage procedure for minor symptoms like headaches. Automated procedures based on artificial intelligence (AI) and machine learning (ML) methods are used to detect and classify brain tumors in Computed Tomography (CT) scan images. However, the key challenges in achieving the desired outcome are associated with the model’s complexity and generalization. To address these issues, we propose a hybrid model that extracts features from CT images using classical machine learning. Additionally, although MRI is a common modality for brain tumor diagnosis, its high cost and longer acquisition time make CT scans a more practical choice for early-stage screening and widespread clinical use. The proposed framework has different stages, including image acquisition, pre-processing, feature extraction, feature selection, and classification. The hybrid architecture combines features from ResNet50, AlexNet, LBP, HOG, and median intensity, classified using a multilayer perceptron. The selection of the relevant features in our proposed hybrid model was extracted using the SelectKBest algorithm. Thus, it optimizes the proposed model performance. In addition, the proposed model incorporates data augmentation to handle the imbalanced datasets. We employed a scoring function to extract the features. The Classification is ensured using a multilayer perceptron neural network (MLP). Unlike most existing hybrid approaches, which primarily target MRI-based brain tumor classification, our method is specifically designed for CT scan images, addressing their unique noise patterns and lower soft-tissue contrast. To the best of our knowledge, this is the first work to integrate LBP, HOG, median intensity, and deep features from both ResNet50 and AlexNet in a structured fusion pipeline for CT brain tumor classification. The proposed hybrid model is tested on data from numerous sources and achieved an accuracy of 94.82%, precision of 94.52%, specificity of 98.35%, and sensitivity of 94.76% compared to state-of-the-art models. While MRI-based models often report higher accuracies, the proposed model achieves 94.82% on CT scans, within 3–4% of leading MRI-based approaches, demonstrating strong generalization despite the modality difference. The proposed hybrid model, combining hand-crafted and deep learning features, effectively improves brain tumor detection and classification accuracy in CT scans. It has the potential for clinical application, aiding in early and accurate diagnosis. Unlike MRI, which is often time-intensive and costly, CT scans are more accessible and faster to acquire, making them suitable for early-stage screening and emergency diagnostics. This reinforces the practical and clinical value of the proposed model in real-world healthcare settings.
Roja Ghasemi mail , Naveed Islam mail , Samin Bayat mail , Muhammad Shabir mail , Shahid Rahman mail , Farhan Amin mail , Isabel de la Torre mail , Ángel Gabriel Kuc Castilla mail angel.kuc@uneatlantico.es, Debora L. Ramírez-Vargas mail debora.ramirez@unini.edu.mx,
Ghasemi
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Evidence suggests that first- and second-generation mindfulness-based interventions (MBIs) can improve body image concerns in adolescents and adults. However, a systematic review of such interventions is lacking. The aim of this study is to synthesize evidence from randomized controlled trials evaluating the efficacy of both first- and second-generation MBIs in reducing negative body image and enhancing positive body image. Database searches were conducted in PubMed, CoChrane, Proquest Thesis & Dissertations and ScienceDirect up to August 2025, identifying 3394 records. After screening, 43 studies met eligibility criteria (n = 7979) and were evaluated for methodological quality following PRISMA guidelines. Of them, 16 (37.2 %) evaluated first-generation MBIs, while the remaining 27 studies (55.8 %) examined second-generation MBIs, with self-compassion being the most commonly used intervention. Only one study used both generations. Both first- and second-generation interventions demonstrated moderate to large effect sizes in most studies, with 94 % reporting significant improvements in at least one body image outcome. The methodological quality, assessed using the JBI tool, was rated as having either low risk of bias or some concerns in nearly 70 % of the studies. These findings highlight the global efficacy of MBIs for reducing negative body image and improving positive body image, while also underscoring the need for future research to employ more methodologically rigorous designs, multidimensional outcome measures, and greater inclusion of diverse sex, gender, and ethnic groups.
Alba Gutiérrez Cabrero mail , Marian González-García mail marian.gonzalez@uneatlantico.es,
Gutiérrez Cabrero
 
               
               
              