@misc{uneatlantico9415, title = {CLINICALSIM: Clinical simulation practice-based learning in nursing}, year = {2023}, publisher = {Repositorio de la Universidad}, keywords = {nursing, enfermeria, simulaci{\'o}n cl{\'i}nica, nutrici{\'o}n, Angola}, abstract = {CLINICALSIM is a capability building project targeted to Angola Higher Education Institutions with the aim of improving the practical training of nurses. Nurses are in the focus of health challenges in Angola and they are highly demanded in healthcare, meanwhile their practical competencies are considered as a critical issue. The consortium pursues filling the gap in practical skills (decision-making, interpersonal skills, human nutrition) and promoting HEIs social commitment. We will take advantage of simulation suites and multimedia digital tools to deploy experiential learnings and to promote a Community Service/Service-Learning into the universities. The experiential learning will take place in three different scenarios: simulation suites, digital multimedia and real patients. A reflective practice methodology with a debriefing process will be followed. In the context of Service-Learning, we also introduce the social aim of CLINICALSIM and we appoint special considerations to individuals with socio-economic obstacles and health problems and the promotion of better nutrition habits. CLINICALSIM es un proyecto de desarrollo de capacidades dirigido a las Instituciones de Educaci{\'o}n Superior (IES) de Angola con el objetivo de mejorar la formaci{\'o}n pr{\'a}ctica de los profesionales de la enfermer{\'i}a. Este colectivo se encuentra en el centro de los retos sanitarios en Angola y es muy solicitado en la asistencia sanitaria, mientras que sus competencias pr{\'a}cticas se consideran una cuesti{\'o}n cr{\'i}tica. El consorcio pretende llenar el vac{\'i}o existente en las habilidades pr{\'a}cticas (toma de decisiones, habilidades interpersonales, nutrici{\'o}n humana) y promover el compromiso social de las IES. Se aprovechar{\'a}n las suites de simulaci{\'o}n y las herramientas digitales multimedia para desplegar aprendizajes experienciales y promover un Servicio Comunitario/Aprendizaje-Servicio en las universidades. El aprendizaje experiencial se llevar{\'a} a cabo en tres escenarios diferentes: salas de simulaci{\'o}n, multimedia digital y pacientes reales, siguiendo una metodolog{\'i}a de pr{\'a}ctica reflexiva con un proceso de debriefing. En el contexto del Aprendizaje-Servicio, tambi{\'e}n se introduce el objetivo social de CLINICALSIM y se nombran consideraciones especiales a individuos con obst{\'a}culos socioecon{\'o}micos y problemas de salud y la promoci{\'o}n de mejores h{\'a}bitos de nutrici{\'o}n.}, url = {http://repositorio.uneatlantico.es/id/eprint/9415/} }